Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

„Prostě zařiďte, ať vlaky jezdí včas.“ Němcům se zpožděním drah došla trpělivost

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
20. prosince 2018
19:00

Zrušené spoje, zpožděné vlaky a stávky zaměstnanců. S tím se už celý měsíc potýká největší železniční dopravce v Německu Deutsche Bahn (DB). Dřívější chlouba země nyní sklízí jen posměch a stížnosti cestujících na nespolehlivost vlaků. To je pro Němce novinka, ještě před několika lety načas jezdilo 95 procent spojů, teď to není ani třetina, informoval deník Guardian.

DB není jen největším dopravcem v Německu, ale i v Evropě. Ročně v jeho vlacích cestuje přes dvě miliardy lidí. Minulý měsíc se společnost musela obrátit na vládu, potřebuje finanční pomoc, podle odborníků to ale s podnikem nevypadá dobře. „Situace zašla daleko, tratě jsou v tak hrozném stavu, že jim nepomůžou ani vládní investice,“ uvedl Kay Scheller.

„Jsme jedním z nejbohatších národů na světě, ale naše železnice patří mezi ty nejhorší,“ napsal tento týden deník Bild. „Švýcary, kteří na naše vlaky spoléhají, nedochvilnost spojů vytáčí. Jsme Evropě pro smích,“ zlobil se list.

Německé dráhy v problémech, cestující si stěžují na zpoždění, zaměstnanci na nízké platy. Německé dráhy v problémech, cestující si stěžují na zpoždění, zaměstnanci na nízké platy. | Reuters

Poškozené tratě a přetopená kupé

DB se pomocí různých kampaní pokoušel získat nové zákazníky. Pasažéry lákal na bezplatné masáže i dětský koutek. „Jediné, co chceme, je, aby spoje jezdily včas,“ prohlásil rozčíleně Wilhelm Stark, který pravidelně jezdí trasu Berlín-Hamburk. Dodal, že cestující, jako je on, žádné masáže a podobné věci nezajímají, jde jim o spolehlivost vlaků. Vadí jim čekání na nádraží kvůli neudržovaným kolejím, spokojeni nejsou ani s přetopenými kupé.

Odborníci se domnívají, že největším problémem společnosti je to, že železniční doprava v Německu tvoří jen 30 procent hlavní podnikatelské činnosti DB, zbytek představují firmy jako DB Schenker nebo Arriva, které zajišťují dopravu ve Velké Británii, Číně, Australii a dalších zemích. Ekonomové doporučili, aby DB ostatní společnosti prodal a soustředil se na spolehlivou a dostupnou dopravu v Německu.

Výstražná stávka

Minulý týden v Německu proběhla hromadná stávka zaměstnanců DB, pracovníci požadovali zvýšení platů. Společnost ohlásila dohodu s odboráři, kteří stávku na podporu svého požadavku pořádali. Dohodu potvrdil také mluvčí odborového svazu zaměstnanců železnic EVG. Není ale jasné, jak se zachová druhý odborový svaz německých strojvůdců GDL, který oznámil, že jeho jednání s DB ztroskotala. 

Akce výrazně narušila železniční provoz v Německu. Nejsložitější situace byla u dálkových spojů. Celkem se čtyřhodinová stávka dotkla na 1400 vlaků a její dopady pocítili i Češi.

Zobrazit celou diskusi