Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Za pádem letadla se 189 lidmi byla bomba, tvrdí expert. A nebo zabíjel pilot?

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
30. října 2018
11:40

Kapitán a letecký expert John Nance přišel s teorií, že za pondělním pádem letadla indonéské společnosti Lion Air nestojí ani technická závada, ani chyba pilota. Podle něj nehodu zapříčinila bomba, jak upozornil web Daily Mail. Letadlo mířilo z Jakarty do letoviska Pangkalpinang u Sumantry. Z radarů zmizelo 13 minut po startu, zřítilo se do moře nedaleko ostrova Jáva. Na palubě zahynulo zřejmě všech 189 osob včetně jednoho dítěte a dvou miminek.

Nance celou nehodu označil za neobvyklou. Jeho názor se rozchází se spekulacemi, že za tragickým pádem letu JT-610 stojí technická závada nebo chyba, případně nezkušenost pilota.

„Na palubě letadel není nic, co by mohlo způsobit tak náhlý střemhlavý pád, dokonce ani motory ne. Takže musíme vzít v potaz i tu možnost, že nehodu způsobila bomba,“ prohlásil Nance v televizním programu Newshub.

Bomba, chyba pilota nebo záměrný čin?

Odborník připustil, že teoreticky za tím mohla stát i chyba pilota. Pokud pád způsobil pilot, Nance se domnívá, že šlo spíše o sebevraždu a zároveň masovou vraždu, tedy o záměrný čin. „Letadla, ani starší typy, jen tak nepadají z nebe. Když se na to podíváme, máme tady nehodu, co nedává smysl. Vysvětluje ji jedině výbuch, nebo masivní selhání na všech stranách,“ uvedl Nance.

Podle letištních záznamů Boeing 737 MAX 8 v neděli před odletem hlásil poruchu, ředitel Lion Air Edward Sirait však ujistil, že byla opravená a letadlo bylo připravené k odletu. Zaručil se také za pilota Bhavyeho Suneju, podle něho byl velmi zkušený. Nalétáno měl přes šest tisíc hodin a u společnosti létal sedm let.

Spolehlivý byl i kopilot. Nic neukazuje ani na to, že by na vině bylo počasí, které bylo včera velmi příznivé. Nicméně už krátce po vzletu pilot hlásil technické potíže a požádal o povolení na návrat na letiště, dispečer mu povolení udělil. Let ale zmizel z radarů a záhy nato se zřítil.

Technická závada z předchozího letu

Problémy se u Boeingu vyskytly už den před tragickým letem, kdy se stroj vracel z Bali. Jednalo se hlavně o kolísání rychlosti a nadmořské výšky. Nad Jakartou letadlo zrychlilo a během 27 vteřin kleslo o 266 metrů, tradičně má být pokles mnohem plynulejší.

Neobvyklé bylo i to, že piloti drželi Boeing ve výšce 8,5 tisíce metrů oproti 11 tisícům z přechozích letů. Cestující navíc dodali, že na palubě blikala světla a ani klimatizace nefungovala správně.

Motor vydával divné zvuky

S novináři o problémech promluvili dva pasažéři, uvedli, že odlétali s tříhodinovým zpožděním. Motor prý od nastartování až do dosedu na ranvej vydával divné zvuky. Není jasné, zda se jedná o ty samé technické závady, které měly být odstraněny před osudovým pondělním letem.

Expert: Piloti nízkonákladovek nemají zkušenosti

Australský letecký expert kapitán Byron Bailey, který stejně jako Suneja létal i pro leteckou společnost Emirates, se domnívá, že za nehodu může nezkušenost a nedostatečný výcvik pilota. „Jsem si jistý, že na vině není stroj nebo technická závada. Vyšetřovatelé by se měli podívat na výcvik pilotů, kteří létají pro nízkonákladové společnosti,“ sdělil Bailey tisku.

„Piloti u společností jako Emirates nebo Qantas každý půlrok trénují na leteckém simulátoru, zkouší si krizové situace a nouzové přistávání. Piloti u nízkonákladovek takovou možnost nemají,“ vysvětlil Bailey.

Zřícený Boeing 737 MAX 8 absolvoval první let u Lion Air teprve v srpnu. Zároveň se jedná o vůbec první nehodu letounu této řady.

Svědci slyšeli „hrom“. Na palubě byl i italský cyklista

Podle webových stránek, které sledují data letů, letadlo náhle zrychlilo, pak začalo prudce klesat, nakonec z radarů úplně zmizelo. Což ukazuje na stejné problémy, které měl Boeing už den předtím. Ke zřícení došlo nedaleko ostrova Jáva, stovky záchranářů od včerejška pročesávají moře. Svědci nehody popsali, že slyšeli něco jako hrom a pak viděli letadlo padat do vody.

Z vody zatím vytáhli pouze trosky letadla a osobní věci cestujících. Nalezeny byly také oběti, předpokládá se, že neštěstí nikdo nepřežil. Lokalizován zatím nebyl ani trup letadla.

Příbuzní pasažérů se mezitím sjíždějí na mezinárodní letiště v Jakartě, kde čekají na jakékoliv zprávy o svých blízkých. Na palubě cestovalo 178 dospělých, jedno dítě, dvě miminka, pilot, kopilot a šest členů posádky. Mezi cestujícími bylo také 23 vládních úředníků z ministerstva financí a 20 dalších jeho zaměstnanců. Převážnou většinu osob tvořili Indonésané, letěli pouze dva cizinci: Ind, kapitán Suneja, a bývalý italský profesionální sportovec, cyklista Andrea Manfredi.

Na palubě zříceného indonéského letadla byl také bývalý italský profesionální sportovec, šestadvacetiletý Andrea Manfredi. Na palubě zříceného indonéského letadla byl také bývalý italský profesionální sportovec, šestadvacetiletý Andrea Manfredi. | reprofoto/twitter

V letadle seděl také dvaadvacetiletý Deryl Fida Febrianto, který si těsně před odletem ještě psal s manželkou Lutfinani Ekovou Putriovou. „Poslední zpráva od něj mi přišla v 6:12 (0:12 SELČ), poslal mi fotku z paluby, pak už nic,“ uvedla Putriová, letadlo odlétalo v 6:20 (0:20 SELČ). „Když jsem nehodu viděla ve zprávách a přečetla jsem si číslo letu, došlo mi, že je to Derylův let. Okamžitě jsem začala brečet,“ dodala.

Zdrcení příbuzní čekají na zprávy o svých blízkých

„Nemáme žádné informace, na palubě byla moje sestra, její snoubenec s rodinou i naši přátelé. Řekli nám, že spadlo letadlo a od té doby nic,“ prohlásila Feni. „Jsme zmatení, čekáme na jakoukoliv zprávu. Samozřejmě stále doufáme, že jsou naživu. Všichni tady se modlíme za přežití našich blízkých,“ dodala Feni.

Záchranáři pro ně ale zatím nemají dobré zprávy. „Předpokládáme, že pád nikdo nepřežil. Nalezli jsme lidské ostatky, nejednalo se však o celá těla,“ sdělil novinářům velitel záchranné akce Bambang Suryo Aji. Do akce byly zapojeny desítky potápěčů, kteří pátrají ve vodách dosahující hloubky 35 metrů. S lítostí však oznámili, že zatím narazili jen na kusy lidských těl.

Na letišti v Jakartě čekají na zprávy o svých blízkých zdrcené rodiny lidí ze zříceného letadla. Na letišti v Jakartě čekají na zprávy o svých blízkých zdrcené rodiny lidí ze zříceného letadla. | Reuters

Na letišti v Jakartě je rovněž rodina pilota Suneji. Jeho rodiče jsou v naprostém šoku, matka nepřestala brečet, jeho otec nebyl schopen promluvit. Sunejova sestra od obdržení zprávy nevyšla z pokoje. „Modlete se za nás, za Bhavyeho a za ostatní lidi z letu JT-610,“ vyzývají Sunejovi známí.

Jediným šťastlivcem, kterému se pád letadla podařilo přežít, je Sony Setiawan. Muž uvázl v dopravní zácpě a svůj let zmeškal. „Jsem šťastný, že jsem naživu,“ sdělil krátce novinářům. Oficiální příčina nehody není známá, letecká společnost i vyšetřovatelé se chtějí vyhnout všem spekulacím, čekají na nalezení černé skřínky.

Lion Air dříve nesměla do EU

V letech 2007 až 2016 byly Lion Air na seznamu leteckých společností, které mají s ohledem na evropské předpisy o bezpečnosti letového provozu zakázaný vstup do vzdušného prostoru Evropské unie. Včera uvedlo v platnost zákaz vstupu do vzdušného prostoru také australské ministerstvo zahraničí. Nařízení bude zřejmě odvoláno po vyšetření nehody.

gabreta ( 30. října 2018 20:25 )

Jen jestli jí tam nedal zase Putin!!

janhu ( 30. října 2018 12:58 )

kdo si myslíte ,že dal bombu do letadla Alexandrovcům proti kterým nás havlofašističtí agenti usa štvali? kdopak asi sestřelil letadlo mh17 nad ukronácky? aby okamžitě uvalil sankce proti rusku ? USA jsou fašistická diktatura zla ,která neustále porušuje lidská práva ,mezinárodní právo, ženevské konvence, neustále okupují jiné státy,a přímo založili islámský stát, islámský terorismus i státní terorismus,páchají politické vraždy, politické procesy, špiclují nejen občany USA ,ale desítky zemí světa,USA jsou přímo nástupnickým státem hitlerovského Německa, a každý spojenec USA je horší než kolaborantský režim s Hitlerem nemocnice,ústavy,lágry,metro,města to to vše jsou místa kde fašistická diktatura USA páchala bakteriologické,chemické,jaderné,biologické pokusy na lidech stejně děsivé jako v nacistickém Německu filmový dokument: Městečko otrávené CIA terorista CIA masový vrah placený USA 6. října 1976 dal bombu do letadla s Kubánskými dětmi zemřelo 73 lidí , http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/amerika/trudny-konec-slavneho-lovce-kubanskeho-diktatora-fi dela-castra_192977.html?showTab=nejctenejsi-3

Zobrazit celou diskusi