Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

Byl italský most vadný od začátku? Do konstrukce zasahovaly střechy domů

Autor: Mii - 
17. srpna 2018
12:58

Morandiho most v italském Janově, jehož pád si v úterý vyžádal minimálně 38 obětí, byl v době své výstavby považován za vrchol stavebního inženýrství. Jak ale ukazuje postupné vyšetřování přičin katastrofy, zdaleka nebyl tak kvalitní, jak se myslelo. Vedle diskuzí nad pochybnou kvalitou betonu se objevily i fotografie, které dokazují, že stavba nebyla projektována kvalitně – most se na určené místo „nevešel“. Střechy domů přímo zasahovaly do betonové kostrukce, jak si všiml Daily Mail.

Slavnostní otevření mostu proběhlo v roce 1967. Celé město bylo nadšeno - most svým atypickým designem přitahoval pozornost. Jak se ale postupně ukazuje, obsahoval vážné designérské problémy.

Už při jeho návrhu projektanti věděli, že povede nad sérií domů, které nesmí nijak ohrozit, ani do nich zasahovat. Přesto stavba do určené oblasti nepasovala. Do jednoho z podpěrných sloupů tak musel být udělán zářez kvůli střeše jednoho z domů.

Tyto domy nyní čeká demolice. Více než 600 lidí si bude muset hledat nové bydlení. Už nyní v nich však nepobývají – po úterní katastrofě byli okamžitě evakuováni kvůli obávám z dalšího zřícení. Část obyvatel se vrátila až ve čtvrtek večer.

Zatímco další možné designérské problémy mostu jsou vyšetřovány, italská vláda se přiklání k tomu, že za katastrofu mohla zejména společnost Autostrade per L'Italia, která měla údržbu stavby na starosti. Italský ministr vnitra Matteo Salvini, šéf euroskeptické Ligy, po ní proto požaduje, aby zaplatila 500 milionů euro jako odškodné rodinám a městu Janov.

Video  Zřícení mostu u italského Janova: Grafika ukazuje, jak se to stalo  - Reuters, Bohuslav Štěpánek
Video se připravuje ...

„Pokud my jsme poskytli 5 milionů euro, oni by měli nabídnout 500 milionů,“ sdělil Salvini médiím. „Musí být vyslán okamžitý a jasný signál rodinám,“ dodal. Ministr dopravy a infrastruktury Danilo Toninelli k tomu ve čtvrtek řekl, že Austrade má 15 dní na to dokázat, že splnila své závazky, o most se starala řádně, a není tudíž za katastrofu zodpovědná.

Provozovatel mostu se brání

Podle Toninelliho je aktuálně nejdůležitější co nejdříve začít s rekonstrukcí mostu a Austrade by se na tom měla podílet. Stavba spojovala dvě důležité dálniční tepny – jednu směrem do Francie a jednu do Milana.

Autostrade popírá, že by za zřícení mohla ona. Rekonstrukci odhaduje na pět měsíců a do mostu podle svých slov pravidelně investovala, od roku 2012 několik milionů euro ročně.

Mateřská společnost Austrade, Atlantia, také s obviněními nesouhlasí, plus odmítá návrhy za odebrání koncese společnosti. Pokud by italská vláda k takovému kroku přešla, musela by doplatit hodnotu kontraktu mezi ní a Autostrade, který má trvat až do roku 2038.

Stavební inženýři: O mostu bylo známo, že není  dobrý

Podle expertů se na zřícení mostu mohla podílet řada faktorů. Mezi nimi počasí nebo neustálý dopravní provoz - k tomu ale byla stavba postavena. Podle Antonia Brencicha, stavebního profesora z Janovské univerzity, byl design mostu takový, že rychle podléhal korozi a vyžadoval časté údržby.

Most přitom brzy čekala oprava za 20 milionů euro, která měla posílit jeho bezpečnost. V plánu byly hlavně dva sloupy, které měly stavbu podepřít. Brencich už ale před dvěma lety tvrdil, že design mostu je tragický a měl by být místo oprav zbourán a postaven nový.

Problematické jsou navíc i další dva podobné mosty od stejného architekta v Libyi a Venezuele, které rovněž chátrají neuvěřitelně rychle, řekl Brencich pro Sky News.

Video  Zřícený most v Itálii: Desítky obětí a spekulace o příčině  - Reuters, Pavel Kříž
Video se připravuje ...

Matteo Pozzi, profesor civilního inženýrství na Mellonské univerzitě, souhlasí, že o Morandiho mostu bylo známé, „že má problémy“. Měly mu ale pomoci plánované opravy, které obvykle stačí. Zřícení celé stavby je velmi vzácné.

Záchranáři mezitím stále prohledávají sutiny a pátrají po deseti až dvaceti pohřešovaných. Dosud si katastrofa vyžádala 38 mrtvých a deset lidí se nachází v kritickém stavu. Hospitalizovaný je také český řidič kamionu společnosti SPED-IT, který mostem zrovna projížděl. Podle českého ministerstva zahraničí není v ohrožení života.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

no_comment ( 17. srpna 2018 20:08 )

Není nad to plácat blbosti bez faktů. Blesku jako vážně jo ? "Do jednoho z podpěrných sloupů tak musel být udělán zářez kvůli střeše jednoho z domů." Co takhle se pořádně podívat na fotky a videa a né to soudit z jedné fotografie. Krom toho zde asi selhal překlad do češtiny, protože konstrukce mostu je bez narušení a do střechy se musel dělat výřez. Ostatně tohle video to dokazuje: https://www.youtube.com/watch?time_continue=107&v=SfaCwm7ag_o Nevidím žádné narušení v podpěře jak popisujete. Jenže to už by nebyla taková senzace co ?

kombucha ( 17. srpna 2018 16:41 )

No tak ten,kdo to stavěl,musel být vůl,jak lev.Střechu do pilíře?No,když jde postavit sloup do vjezdu do dvora,proč ne takhle.Ale je docela možné,že je vina na klempířovi,který dával nový okap a ten byl delší,tak tam prostě vytesal díru,ne?

hu2hu ( 17. srpna 2018 13:22 )

Plesku, co je to "civilní inženýrství"?

Zobrazit celou diskusi