„Lidé krváceli z uší a křičeli.“ Svědci líčí děs a paniku na letu do Chorvatska
Mysleli si, že je po nich. Dramatické chvíle na palubě letadla společnosti Ryanair, které mířilo do chorvatského Zadaru, zažili cestující, z nichž tři desítky skončily v nemocnici. Tekla jim krev z uší, popsali další lidé z letadla, kterým cestovaly i rodiny s dětmi včetně kojence. Problémy nastaly kvůli prudké ztrátě tlaku v kabině, kterou se stejně rychle začala šířit panika.
V letadle poklesl tlak v kabině a vypadly kyslíkové masky, lidi zachvátila panika. Spoj mířící z irského Dublinu do Chorvatska musel v pátek přistát nouzově na německém letišti Frankfurt-Hahn. Svědectví z paluby nyní přináší řada lidí. „Letěli jsme a najednou se spustily kyslíkové masky. 15 minut jsme strávili v temnotě a nejistotě, lidé křičeli,“ řekla cestující Sarah McGarryová The Irish Times.
Prudký pokles letadla: Cestující se báli pádu
Stejně jako řada dalších cestovala i ona do Chorvatska na dovolenou. „Bylo to opravdu děsivé, byly to tři až čtyři minuty, i když se to zdálo jako hodina, kdy letadlo rychle klesalo a já myslel, že je po nás,“ přidal se další z cestujících.
Čím konkrétně byly problémy na tomto letu způsobeny, to stále není jasné. Aerolinky však uvedly, že prudké klesání způsobil pokles tlaku v letadle a následný řízený sestup na nižší letovou hladinu před nouzovým přistáním.
Lidem tekla z uší krev
Lidé si po něm stěžovali na bolesti hlavy či uší. Na tři desítky z nich byly přepraveny do nemocnice. Jednou z nich byla i Conor Brennanová (21), kterou prohlédli v Německu, ale lékařskou pomoc musela podstoupit i poté, co konečně doputovala náhradním letem do Zadaru.
„Spadly kyslíkové masky a asi o 20 vteřin později nám pilot oznámil, že se chystá provést řízený sestup. Pak jsme sestoupili opravdu velmi rychle. Cítila jsem, jako by mi explodovaly uši,“ popsala irskému webu.
Stížnosti cestujících: Hanebná péče
To Sarah McGarryová možnost převozu do německé nemocnice nevyužila. I když i jí bušily ušní bubínky, obávala se, že nestihne náhradní let, který společnost naplánovala na sobotní ráno na 9:30. „Bylo mi řečeno, že musím cestovat zhruba 70 kilometrů, aby mě prohlédli v jiné nemocnici, protože nebyli k dispozici další lékaři,“ postěžovala si.
A tak prý strávila raději 11 hodin v letištní hale v Německu, aby počkala na pokračování své dovolenkové cesty. Její přítel Kieran Blunt si následně stěžoval na to, že i když od společnosti dostali poukázky v hodnotě 10 eur (zhruba 260 korun) na občerstvení, zacházení Ryanairu s cestujícími bylo jinak bez větší snahy, ba přímo „hanebné“. Vadí mu také, že se prý od kapitána a posádky nedočkali žádného uklidnění.
Společnost: Normální nouzové přistání a omluva
„Nejhorší zážitek v mém životě. Jste ve vzduchu a o chvilku později padáte z oblohy, vaše uši hoří, chybí vám vzduch a v puse cítíte železo,“ přiblížila na Twitteru Španělka Minerva Galvanová. Postěžovala si však i na to, že o cestující nebylo po nouzovém přistání Ryanairem řádně postaráno - neměli dostatek informací, jídla, ani místo k přespání. „Opravdu, Ryanaire? Skoro jsme zemřeli a vy nám nabídnete vodu, žádné místo k přespání a žádné jídlo?“ napsala na sociální síti.
Další cestující poukazovali, že stejným podmínkám - dlouhému a nepohodlnému čekání v letištní hale - byly vystaveny právě i děti.
Amazing video from Mr. Kevin Burke. You can see how terrified we were. No-one speaking, no-one moving. Silence and just silence.#Ryanair #nightmare pic.twitter.com/YFYRiORy2s
— Minerva Galvan (@Maingd) 14. července 2018
Společnost Ryanair reagovala na stížnosti prohlášením, že při nouzovém přistání kvůli poklesu tlaku v letadle šlo o standardní postup posádky i pilota, který letadlo vedl při řízeném sestupu.
„Letadlo přistálo normálně a cestující vystoupili, malé množství z nich následně čekala lékařská pomoc jako preventivní opatření. Zákazníkům byla poskytnuta poukázka na občerstvení a bylo povoleno i hotelové ubytování, avšak byl nedostatek ubytovacích kapacit,“ podotkl Ryanair, který se omluvil za případné komplikace.
A picture from one of the passengers of the flight FR7312, from Dublin to Zadar. She cannot fly due her injuries. We are still in the Frankfurt-Hahn. No information, no alternatives, no place to rest.#Ryanair#nightmare@Ryanair pic.twitter.com/zcdNGHS1VF
— Minerva Galvan (@Maingd) 14. července 2018
Ale houby. Drazsi spolecnosti nabizi vyssi konfort v podobe vetsiho prostoru kolem sebe, sedacky, tv s filmama, v nizkonakladovkach jsou lidi jak sardinky. Piloti asi litaj za min penez a vic, takze vetsi prepracovanost, unava a zkusenosti moc mit nebudou. Ja letela prvne s Ryanairem pred par dny, a pristani me malem vyhodilo ze sedacky na strechu, pri zpatecni ceste tlaky nahoru dolu mezi mrakama, dost neprijemny.