Hamburk zakázal starším dieselům vjezd do části města. Boj s „nafťáky“ sílí | Blesk.cz

Hamburk zakázal starším dieselům vjezd do části města. Boj s „nafťáky“ sílí

Autor: ČTK, ivm - 
31. 5. 2018
12:50

Zákaz jízdy pro část dieselových aut začíná ve čtvrtek platit ve dvojici ulic severoněmeckého Hamburku. Přístavní metropoli budou s podobným opatřením v příštích měsících následovat i další německá města. O účinnosti takových zákazů, které se nedotýkají celých čtvrtí, ale pouze jednotlivých ulic, však pochybují místní obyvatelé i odborníci.

Hamburská ulice Max-Brauer-Allee není na první pohled ničím výjimečná. Dva jízdní pruhy v obou směrech, které odděluje pás zeleně, lemují tří až čtyřpatrové činžovní domy. Podobné ulice je možné najít prakticky v každém větším německém městě. Přesto je Max-Brauer-Allee jedinečná.

Ode čtvrtka mají do jejího asi 580metrového úseku zakázaný vjezd naftové osobní i nákladní vozy, které splňují emisní normu Euro 5, respektive Euro V a starší. V případně osobních naftových aut se to tedy týká všech, která byla připuštěna do provozu před zářím 2015.

V sousední a ještě výrazně frekventovanější ulici - Stresemannstrasse - se zákaz vjezdu na 1,6 kilometru dlouhém úseku týká jen dieselových nákladních aut o hmotnosti přesahující 3,5 tuny. Všemi okolními ulicemi se ale tyto vozy nadále pohybovat mohou.

Dvě ulice si polepší, jinde bude hůř

Zatímco v ulicích Max-Brauer-Allee a Stresemannstrasse, v nichž jsou umístěny přístroje pro měření škodlivých emisí, tak zřejmě znečištění oxidem dusičitým (NO2) skutečně o něco klesne, v nejbližším okolí pravděpodobně naopak vzroste. Proto má opatření hamburské radnice, k němuž otevřelo cestu únorové rozhodnutí Spolkového správního soudu v Lipsku, řadu kritiků.

„Pokud má docházet k zákazům jízdy dieselových aut, tak bych byl pro zákazy v celých městských obvodech. Takhle si tady auta budou hledat jinou cestu a znečištění jen přenesou na jiná místa. Když už, tak se to musí dělat důsledně. Takhle to vypadá jako slepý aktivismus,“ je přesvědčen třicátník Jan, který v Hamburku žije pět let.

„Jsem proti tomu. Myslím, že to nedává smysl. A přijde mi to také nefér ze strany výrobců aut, kteří se snaží přesunout důsledky svých skandálů na řidiče,“ říká další zdejší obyvatelka Sahra.

Místní i zákazníci obchodů mají výjimku

Podobná kritika přichází i z dalších stran. Podle největšího evropského autoklubu ADAC jsou zákazy jízdy trestáni řidiči za pochybení automobilek a selhání politiků. Organizace na ochranu životního prostředí BUND je zase přesvědčena, že se znečištění jen přesune do vedlejších ulic. 

Na dodržování opatření, z něhož mají výjimku místní obyvatelé nebo zákazníci zdejších obchodů, budou dohlížet policisté, kteří budou zřejmě muset auta namátkově zastavovat. Emisní třída se totiž nedá vždy určit od pohledu. Policie se už dopředu nechala slyšet, že v prvních dnech zákazu bude řidiče jen informovat. S pokutami chce zatím počkat.

Limity platí už od roku 2010

Hamburská radnice, která si od zákazů slibuje znatelné zlepšení čistoty ovzduší, opatřením reaguje na neutěšenou situaci, která se týká téměř 70 německých měst, kde jsou nadále překračovány povolené maximální koncentrace NO2. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě diesely, se přitom mají dodržovat už od roku 2010. Na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané NO2 v Německu předčasně zemře asi 6000 lidí ročně.

Ve spolkové republice je registrováno na 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a zákazy jízd by se jich tak dotknout neměly.

 

 

Doporučujeme
satanas ( 31. května 2018 18:30 )

TEn "Zakaz" plati jen pro 2 ulice,celkem 2 km a 200 metru..Samej zmatek,,obzvlast kdyz prijede kamion..Co ted, vtom provozu?

surfer ( 31. května 2018 14:58 )

Hovadina prvního stupně! Pokud se nezakážou všechny ulice, tak tento nesmysl nikomu nic nepřinese! Auta budou jezdit jinými ulicemi kde žádný zákaz neplatí!

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa