Vystřílejte si vlastní školu, láká nová počítačová hra. „Příšerné,“ zuří kritici | Blesk.cz

Vystřílejte si vlastní školu, láká nová počítačová hra. „Příšerné,“ zuří kritici

Autor: jer - 
27. 5. 2018
19:20

Spojené státy se v posledních letech vzpamatovávají z případů, kdy útočníci vraždili střelnou zbraní ve školách. Poslední masakr se odehrál v americkém Santa Fe, kde student Dimitrios Pagourtzis postřílel deset lidí, z toho 9 studentů. Ne každý ale truchlí. Studio Revived Games střelbu ve škole použilo jako námět své nové počítačové hry Active Shooter, kterou se chystá vydat na začátku června. Kontroverze kolem ní zmiňují americká média.

Ve hře Active Shooter hráči dostanou možnost hrát buď za útočníka na školu, nebo za příslušníka zásahové jednotky SWAT, který má naopak za úkol střelce zlikvidovat. „Vyber si stranu, popadni zbraň a bojuj nebo nič,“ píše se v popisu hry na stránce hry ve službě Steam. Hra se chlubí „širokým výběrem realistických zbraní“ a „obdivuhodnou umělou inteligencí.“

Podle popisu se úkoly ve hře liší v závislosti na roli. V roli střelce má být úkolem hráče postřílet co nejvíce obětí, úkolem policisty bude odvedení civilistů do bezpečí. Hra má umožňovat také hru více hráčů, jak ve spolupráci, tak i proti sobě.

Vraždění ve školách je přitom zejména v USA velmi citlivé téma, proto hra vzbudila vlnu kritiky. Sami vývojáři na stránkách hry napsali: „Prosím, neberte tuto hru vážně.“

Tvůrci zvažují, že roli střelce ze hry odstraní

Hra má vyjít 6. června, tedy necelý měsíc po střelbě ve škole v Texasu. Podle protizbraňové organizace Infer Trust je námět hry značně zvrácený vzhledem k faktu, že v USA od začátku tohoto roku došlo k 22 případům střelby ve škole.

„Je to příšerné. Proč si někdo myslí, že je dobrý nápad prodávat něco tak násilného a být naprosto bezcitný ke smrti tolika dětí? Jsme zděšeni, že se hra vyvíjí,“ řekl mluvčí Infer Trust pro BBC.

Po střelbě v Santa Fe guvernér Texasu Dan Patrick obvinil marketéry násilných videoher a filmů z propagace „násilné kultury, která si neváží života.“ Podle Patricka by státem podporovaný motivační program, který láká do Texasu tvůrce filmů, seriálů a videoher, neměl podporovat podobné projekty.

Služba Steam provozovaná společností Valve vydala prohlášení, ve kterém uvedla, že „hra nepropaguje žádnou formu násilí, a rozhodně nepropaguje střelbu ve školách.“ Tvůrci hry mezitím zvažují, zdali ze hry neodstraní možnost hrát za střelce ve škole. Námět hry ale vývojáři měnit nehodlají.

Násilí ve hrách je trnem v oku dlouhodobě

Násilí ve videohrách není novým tématem. Hry, ve kterých bojuje policie s teroristy, existují již desítky let. Už v legendární střílečce Counter Strike bylo možné bojovat mimo jiné i o záchranu rukojmích, souboj se ale neodehrával ve škole.

Ještě dále zašli vývojáři světoznámé série Call of Duty. V jednom momentě příběhu dílu Modern Warfare 2 má hráč za úkol prostřílet se letištěm plným civilistů. V tomto případě dosáhlo veřejné pohoršení takových rozměrů, že hra je v některých zemích prodávána ve verzi, která tuto část příběhu neobsahuje.

V roce 2015 rozruch vzbudila hra Hatred polského studia Destructive Creations. Ve hře se hráči dostali do role šílence, který se potuloval po městě a jehož úkolem bylo zabít vše, na co narazil. Kvůli veřejnému pohoršení se o hře diskutovalo celé měsíce před vydáním. A zřejmě i proto byly pak její prodeje nadprůměrné.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa