Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Letušky musí nenápadně budit cestující, aby si kupovali víc zboží. Jsme otroci, stěžují si

Autor: Darina Jíchová - 
20. prosince 2017
10:50

Na počátku tohoto týdne britský deník Daily Mail publikoval článek o tom, co musí všechno absolvovat zaměstnanci nízkonákladové letecké společnosti Ryanair. Jak nelidsky se k nim prý vedení chová. Nutí je pracovat za minimální mzdu, navíc si zaměstnanci sami musí zaplatit drahé školení. Dvanáct letušek a stevardů kontaktovalo reportéry, aby se podělili o svoje zkušenosti. A některé příkazy vedení se nebudou líbit ani zákazníkům.

Personál promluvil o tom, v jakých podmínkách je nucen pracovat. Společnost jim údajně platí pouze za hodiny, které stráví ve vzduchu, nicméně zaměstnanci jsou povinni připravit letadlo před vzletem a uklidit po přistání, což zabere až dalších 5 hodin. Ty jim ale nejsou proplacené.

Zaměstnanci společnosti Ryanair (ilustrační foto). Zaměstnanci společnosti Ryanair (ilustrační foto). | reprofoto/twitter/crewlink

Jeden pracovník uvedl, že denně si odpracoval zhruba 8 hodin, ale zaplaceno dostal jen za 2. Další řekl, že jeho měsíční mzda činila jen 14 560 korun. I ostatní si stěžovali na svůj plat – dostávají pouze 110 korun na hodinu, což je méně než polovina minimální mzdy, kterou by měli pobírat.

Situaci řeší i vláda

Premiérka Theresa Mayová uvedla, že neexistují žádné omluvy pro neplacení zaměstnancům odpovídající mzdy. Letušky a stevardové z Ryanair vystoupili s prohlášením, že s nimi jejich zaměstnavatelé nezachází jako s lidmi. „Chovají se k nám nelidsky,“ uvádějí.

Od vedení mají nařízeno nechat rozsvícená světla a provádět hlasitá hlášení probíhajícího prodeje zboží, nechtějí nechat cestující spát, aby co nejvíce utráceli. Několik zaměstnanců se svěřilo s tím, že pracovali pod výhrůžkou toho, že pokud se jim nepodaří naplnit předepsanou prodejní lhůtu, budou muset pracovat daleko od rodin.  Jedné letušce bylo řečeno, že když prodá víc brambůrek Pringles, bude moc létat vnitrostátní trasy a bude tak mít více času na svou dceru.

Moderní otroctví

„Na prodeji záleží víc než na bezpečí,“ tvrdí personál.  Společnost je navíc štve proti sobě. Zaměstnanci společnosti jsou unavení, nelíbí se jim, že za osmihodinovou směnu nedostanou zaplaceno ani polovinu toho, co by měli. „Je to jako moderní forma otroctví, taková malá Severní Korea. Měli by se za sebe stydět,“ uvedla jedna z letušek, která ještě loni se společností létala z Dublinu, dnes už pracuje jinde.

Reportérka z Daily Mailu se nechala najmout společností Crewlink, která připravuje palubní personál pro letecké společnosti. Bylo jí řečeno, že si může vydělat až 421 korun za hodinu. Tuto částku ale dostane pouze za čas strávený ve vzduchu. Už při tréninku je budoucím letuškám a stevardům sděleno, že zhruba 45 minut přípravy letadla před odletem a asi 30 minut úklidu po přistání jim nebude placeno. Zaplaceno nedostávají ani mezi lety.

Školení i uniformu si platí sami

Agentura jim rovněž sdělila, že si musí sami uhradit různé poplatky: 62 tisíc korun za trénink, 730 korun měsíčně za uniformu. Pokud se během prvních 15 měsíců rozhodnou rezignovat, bude je to stát přes 5 tisíc. Se všemi srážkami bude jejich měsíční plat činit 13 700 za měsíc.

Případem se zabývá i parlament, labouristka Luciana Bergerová vyzývá k prošetření situace v Ryanair už od roku 2013. „Musíme zahájit celkové vyšetřování toho, co se děje ve společnosti. Ředitel Michael O´Leary by se měl dostavit před parlament,“ oznámila. „Ryanair čelí obvinění z hanebného zneužívání své posádky. Manažeři by se za sebe měli stydět,“ dodala Bergerová.

Společnost neuznává odbory

Graham Stringer z komise společnosti Commons transport odsoudil postup Ryanair. „Není třeba žádného důkladného vyšetřování, na první pohled je vidět, že jejich HR oddělení se chová jako ve středověku. Kdybych byl spoluvlastník společnosti, požadoval bych O´Learyovu hlavu,“ řekl.

Případem se zabývají právníci, kteří mají k dispozici veškerý materiál nashromážděný reportéry Daily Mailu. Společnost navíc zaměstnancům neposkytuje záznamy o jejich směnách, což by měla. Právníci kontaktovali vedení, ale to jim odmítlo poskytnout požadované dokumenty.

Teprve minulý týden uznala společnost odborářské organizace pilotů, stále však odmítají uznat odbory pro palubní zaměstnance, které by podobné záležitosti řešily. Smlouvy letušek a stevardů mají zvláštní klauzuli, ve které se uvádí, že pokud by byli členy odborů a ty by vyvolaly stávku, zaměstnanec přijde o práci.

Pokud neprodají, přijdou o práci

Odborář Oliver Richardson situaci popsal jako nepřijatelnou. „Tohle se musí změnit, letušky a stewardi musí vstoupit pod odbory. Takové pracovní podmínky jsou nelidské a nepřijatelné,“ sdělil tisku. Společnost Ryanair ale popírá, že by se dopustila nějakého přestupku. Svým zaměstnancům prý vyplácí přiměřenou mzdu.

Crewlink, která připravuje budoucí pracovníky Ryanairu, se k celému případu odmítla vyjádřit. Jejich mluvčí ale uvedl, že poskytují průpravu pro prodej zboží na palubě. Lidé jsou si prý vědomi, že pokud si jim v této oblasti nebude dařit, mohou být propuštěni. Další komentáře ale neposkytl.

Dannero ( 7. ledna 2019 18:29 )

to nějak nechápu, o Irsku píší že je tam minimální mzda 1614 EUR, pak ta firma nedodržuje zákony a nebo lžou o minimální mzdě.

agfor ( 20. prosince 2017 11:49 )

Když se jim to nelíbí, ať jdou jinam. My jsme taky museli nastoupit na šichtu půl hodiny před začátkem a odejít až po úklidu, přestávky na jídlo jsme nesměli využívat - ptáte se kde ? U firmy SDP Logistic s.r.o. a nepomohl nám ani Inspektorát práce.

Zobrazit celou diskusi