Tady si jako dívka neškrtnete: OSN ukázala 10 míst, kde je pro ně vzdělání nedosažitelné

Autor: dj - 
12. 10. 2017
21:47

Diskuze o školách v bohatších státech se většinou týkají předmětů, které by se měly vyučovat, kdo potřebuje doučování nebo na co by se měly použít peníze z fondu. Pro rodiny z rozvojových zemí jsou tyto otázky naprosto zbytečné, zajímá je mnohdy jediné: mají vůbec jejich děti nějakou možnost do školy chodit?

Podle OSN se situace v některých částech světa za posledních pár dekád vůbec nezlepšila a stále jsou oblasti, kde lidé nemají přístup ke vzdělání. Detailnější průzkumy prokázaly, že pokud už v zemi výuka probíhá, její úroveň je velmi nízká a žáci se v podstatě nic nenaučí.

Dívky do škol většinou nechodí

Na Západě většinou dosahují dívky většího akademického úspěchu než chlapci, v chudších částech světa, zvláště pak v zemích subsaharské Afriky, tomu tak není. Ne proto, že by dívky byly hloupější, ale proto, že jim není dovoleno do školy chodit. V rámci Mezinárodního dne dívek OSN vytvořila seznam deseti míst, kde je pro dívky nejtěžší získat vzdělání. V těchto státech se od dívek očekává, že v brzkém věku, od 10 let, začnou doma pracovat a pak se vdají. Takhle ztratí jedinou šanci na vzdělání.

Asi nejhůř je na tom Jižní Súdán. Mnoho rodin je tu na pokraji chudoby a hladomoru, lid sužují nemoci a válečné konflikty, což není ideální školní prostředí. Hodnocení výzkumu založila OSN na procentu žen bez základního a středního vzdělání, dále na procentu žen, které vzdělání mají. Dalším z ukazatelů byly i počet let, které dívky ve škole stráví, nebo procento negramotných žen v zemi. Několik států, například Sýrie, nemělo dostatečná data, a proto nebyly do hodnocení zařazeny.

10 míst, kde je pro dívky nejtěžší získat vzdělání

Jižní Súdán je jedna z nejnovějších zemí světa, která ale čelí neustálému násilí a válce. Při ozbrojených konfliktech zahynul nespočet rodin a bylo zničeno mnoho školních budov. Téměř tři čtvrtiny dívek zde nenastoupí ani do základní školy.

Středoafrická republika na tom není o moc lépe, na jednoho učitele připadá 80 žáků a jen malé procento z toho jsou dívky. V Nigeru je gramotných pouze 17 % žen ve věku 15–24 let. V Afghánistanu mnoha dívkám ve školní docházce brání rodinná tradice, v Čadu zase ekonomická krize. Na Mali dokončí jen 38 % dívek základní školu, podobně je na tom i Guinea. V Burkině Faso končí střední školu pouze 1 % dívek, situace není lepší ani v Libérii nebo Etiopii.

Jedním z největších problémů je také nedostatek učitelů. Minulý rok analytici z OSN uvedli, že chybí ještě 69 milionů učitelů, aby se situace v rozvojových zemích zlepšila. Gayle Smithová, členka neziskové organizace Campaign One, se zabývá otázkou vzdělávání a chce ho zajistit pro všechny dívky. „V roce 2018 budou mít lídři další možnost, jak se postavit problému vzdělávání dívek. Tohle je světová krize a musíme ji začít okamžitě řešit,“ prohlásila.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud