Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Merkelovou obklopují lobbisté, tvrdí expert. Diesely však dál nesplňují limity

Autor: ČTK, Mii - 
2. srpna 2017
15:03

Velká většina nových dieselových aut ve skutečném provozu nesplňuje emisní normy, uvedla německá nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe, jejímiž testy prošly jen čtyři auta ze 75 testovaných. Podle experta Timo Langeho za to může fakt, že automobilky se nesnaží situaci měnit k lepšímu. Je podle něj především na kancléřce Angele Merkelové, aby po sérii skandálů německých automobilových výrobců rozhodla o změně vládní politiky.

O testu, podle nějž většina dieselů nesplňuje v provozu emisní normy, informoval deník Bild. A to v den, kdy o budoucnosti dieselových aut jednají zástupci německé vlády a automobilového průmyslu. V Berlíně mezitím probíhá protest proti pokusu o vyjednání mírných opatření.

Test dieselů: Nevyhověly ani nové modely

Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6. V této normě by ale mělo produkovat jen maximálně 80 miligramů, míru tedy překročilo osmnáctkrát. Velmi zle dopadly i vozy Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport NSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.

„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ sdělil Axel Friedrich, který testy vedl.

K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

Expert: Lobbisté v okolí Merkelové

Aféra Dieselgate tak pokračuje, navenek vyplývají další zjištění. Jedním z důvodů, proč automobilky situaci neřeší, je, že mají zajištěnou dobrou pozici u vlády a tudíž malou motivaci inovovat. Myslí si to politolog Timo Lange, který se věnuje studiu lobbistů a jejich vlivu na politiku.

„Automobilový průmysl je s politikou personálně úzce propojen, zvláště v lobbistických odděleních jednotlivých firem a vedení Sdružení automobilového průmyslu (VDA),“ míní Lange, podle něhož je pozoruhodné, kolik lobbistů pochází přímo z okolí německé kancléřky.

Jako příklad uvádí současného šéfa Sdružení automobilového průmyslu Matthiase Wissmanna, který byl v letech 1993-1998 ministrem dopravy. Jeho vládní kolegyní byla po většinu této doby tehdejší ministryně pro životní prostředí Angela Merkelová.

Ta má velmi dobré kontakty i na Eckarta von Klaedena, který do roku 2013 pracoval jako vysoce postavený činitel na kancléřství a od té doby je hlavním lobbistou Daimleru.

Hlavním lobbistou Volkswagenu je zase Thomas Steg, někdejší zastupující vládní mluvčí a volební stratég sociální demokracie. Podobné vztahy se dají najít i na zemské úrovni.

Personální propojení, finanční zájmy a strategický význam německého automobilového průmyslu vedly podle Langeho v minulosti k tomu, že politici šli automobilkám příliš na ruku a někdy dokonce působili jako jejich prodloužená ruka.

Důkazem je podle něj kauza dieselgate, ve které Volkswagen oklamal instalací softwaru umožňující manipulaci s emisemi miliony zákazníků. Ve Spojených státech za to musí platit mnohamiliardové odškodné, v Německu na něj ale podle kritiků politici vyvíjí jen velmi malý tlak.

VIDEO: Europoslanci chtějí zatočit s emisí aut: Plánují kontroly přímo na cestách

Německem také aktuálně rezonuje kauza údajných dlouholetých kartelových ujednání mezi firmami Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Místo toho, aby se tyto přední německé automobilky snažily inovacemi snížit množství emisí u dieselových vozů, domlouvaly se společně na jednotných technických parametrech.

Nejasná budoucnost dieselů

Vysoké emise nicméně představují reálný problém pro životní prostředí a německá města si to uvědomují. Dlouhodobě se jim míru znečistění nedaří snižovat, mluví proto o možných zákazech jízdy starších dieselových vozů. Že je tato možnost reálná, rozhodl minulý týden správní soud ve Stuttgartu.

 

Zástupci německé vlády a automobilového průmyslu se proto ve středu v Berlíně sejdou a budou diskutovat o možnostech snížení emisí, které nebudou obsahovat zákaz. Organizace pro ochranu životního prostředí to ale opět vidí jako ústupek politiků a před budovou ministerstva vnitra uspořádaly protest.

VIDEO: Češi za falešné emise Volkswagenu zřejmě nic nedostanou. Podle eurokomisařky Věry Jourové je to složité vyjednat

Video  Za falešné emise Volkswagenu odškodnění pro Evropany? „Nemáme na ně páky,“ zuří Jourová  - David Budai, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

lug70 ( 2. srpna 2017 16:02 )

Mně by zajímalo, proč jsou trnem v oku zrovna jen osobní auta s dieselovým motoem. Proč ne nákladní, autobusy, traktory, stavební stroje, lokomotivy nebo třeba lodě. V těchto strojích jsou podstatně větší motory než v osobních autech, tudíž logicky musí vypouštět do ovzduší podstatně víc škodlivin než malé nafťáky. Zvlášť zaoceánské lodě musí být gigantickým zdrojem znečišťění ovzduší a taky velká proudová letadla. Jak to, že to nikoho v Bruselu nesere a jen se všichni upnuli k omezení a někde dokonce k zákazu dieselů, používaných obyčejnými motoristy.

Zobrazit celou diskusi