Čtvrtek 25. dubna 2024
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Dýka v Tutanchamonově hrobce: Materiál pochází z vesmíru, zjistili vědci

Autor: mb -
2. června 2016

Když v roce 1922 objevil britský archeolog Howard Carter Tutanchamonovu hrobku, našel tam i dýku ze železa. V době, kdy zemřel mladý faraon, však bylo železo v Egyptě vzácné a netěžilo se. Záhada je nyní konečně vyřešena. Vědci zjistili, že drahocenný kov, který za více než tři tisíce let nezrezivěl, pochází z vesmíru.

„Vysoký obsah niklu jasně ukazuje na meteoritický původ železa. Materiál je pravděpodobně mimozemského původu,“ tvrdí vedoucí vědecké studie Daniela Comelli. Železo tedy pochází s největší pravděpodobností z meteoritu, který zasáhl zemi, a staří Egypťané z něj následně vytvořili pro vládce říše zbraň. „Egypťané věděli už ve 13 stol. př. Kr., že mohou získat železo z vesmírných těles,“ dodává Comelli.

„Nebe bylo pro staré Egypťany velmi důležité. Něco, co spadne z oblohy, bylo vnímáno jako dar od bohů,“ vysvětluje pak egyptoložka Joyce Tyldesley z University of Manchester.

Hrobku faraona Tutanchamona objevil v roce 1922 britský archeolog Howard Carter. Tutanchamon byl mladý vladař kolem 17 let věku, který byl mumifikován před zhruba 3 330 lety. Dodnes není jasné, zda byl otráven, či zemřel na zranění způsobené např. lovem.

honzik88 ( 2. června 2016 22:38 )

Slátanina. Řada fotek nemá s Tutanchamonem nic společného. Ještě chybí blaf, že tu dýku dali faraonovi mimozemšťané.