Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Švýcaři otevřeli nejdelší tunel světa. Měří 57 kilometrů, stavěli ho 17 let

Autor: ČTK, bud - 
1. června 2016
07:50

Ve Švýcarsku byl slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým dnes projely první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. Do plného provozu dopravní stavbu uvedou švýcarské železnice v prosinci.

Stavba důležitého železničního spojení pod Alpami, která má zkrátit i zlevnit zejména nákladní dopravu mezi severem a jihem Evropy, trvala 17 let. Dnes základním tubusem projede první vlak s 1000 švýcarskými pasažéry vybranými losem, ale pravidelný provoz začne až 11. prosince. Předcházet mu totiž musí řada testovacích jízd.

Vlaky pojedou až 270 km/h

Tunel současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. „Dnešek je historickým dnem pro naši zemi,“ nechal se slyšet Schneider-Ammann. „Je to velký krok pro Švýcarsko, ale také pro celý kontinent. Sbližujeme národy a národní hospodářství,“ řekl také o stavbě, která má spojení mezi severem a jihem kontinentu zkrátit asi o hodinu.

Podle médií by za několik let mělo tunelem jezdit na 300 vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.

Průlom na evropské železnici?

Experti podle agentury DPA si ale nejsou jisti, zda dvoutubusový Gotthardský tunel bude skutečně významným průlomem v evropské železniční dopravě, jak se od něj všeobecně očekává. Německé dráhy (DB) sice tuto stavbu označují za milník, ale upozorňují, že jde „teprve o první krok“.

Odborníci poukazují mimo jiné na zatím nedobudované potřebné napojení z Německa. K tomu například patří i odpovídající nákladová nádraží, v nichž by mohly být k průjezdu pod Alpami sestavovány soupravy dlouhé až 740 metrů. Mnohé je nutné dostavět i ve Švýcarsku a v Itálii, kam gotthardská trať míří.

Otevření si nenechá ujít ani Merkelová

Slavnosti, souvisejících s otevřením stavby, se mají zúčastnit také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi, kteří se dnes také projedou tunelem.

Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.

Podívejte se, jak nový švýcarský tunel vypadá zevnitř: 

henryj ( 1. června 2016 08:39 )

Jsou to "ŽABAŘI";naši politici jsou mnohem rychlejší a nic není dohledatelné,kde co stálo či bylo..

tgbg ( 1. června 2016 08:10 )

Švýcaři mají kliku. Komunisti by to stavěli 170 let.

Zobrazit celou diskusi