Z Bratislavy do Vídně za osm minut? „Potrubní pošta“ pro lidi míří na Slovensko
Revoluční dopravní systém bude možná mít světovou premiéru na Slovensku. Cestující má přepravovat rychlostí vyšší než zvuk, až 1200 kilometrů za hodinu. Slovenský ministr hospodářství Vazil Hudák podepsal memorandum s firmou Hyperloop Transportation Technologies, která nízkotlakovou „potrubní poštu“ pro lidi vyvíjí. První „potrubí“ by mohlo spojit Bratislavu s Vídní.
Nový systém má být rychlejší než nejrychlejší vlak, dopravní letadlo, ale i třeba zvuk. S rychlostí až 1200 kilometrů za hodinu předběhne podle svých autorů potrubní systém Hyperloop stávající formy dopravy. Přepravu v nízkotlakovém potrubí má zabezpečovat solární energie generovaná z panelů umístěných na povrchu potrubí.
Na provoz by Hyperloop spotřeboval přibližně desetinu vygenerované energie. Zbytek by mohl být distribuován okolním odběratelům. Právě nízkotlakový tubus by umožnil, aby se kapsle s cestujícím pohybovala po vzduchovém polštáři s co nejnižším odporem rychlostí až 1200 kilometrů za hodinu. Touto rychlostí by mohli být cestující z Bratislavy ve Vídni za pouhých osm minut.
Proč Slovensko? Zástupci americké firmy Hyperloop Transportation Technologies totiž hledají lokality mimo území Spojených států, které by splňovaly více kritérií, mimo jiné i krátkou vzdálenost mezi dvěma městy.
„Vizí Hyperloop v Evropě je spojení dvou nejbližších hlavních měst na městě, Bratislavy a Vídně, a následné propojení celé Evropy,“ řekla slovenskému deníku Pravda mluvčí Ministerstva hospodářství Miriam Žiaková po setkání zástupců firmy se slovenských ministrem hospodářství.
Výsledkem třídenní návštěvy bylo podepsání memoranda o porozumění, které sice zúčastnění strany k ničemu nezavazuje, ale slibuje další informační setkání. To by se mělo uskutečnit do 270 dní.
Během své návštěvy se ředitel firmy stihl sejít i s potenciálními investory i zástupci akademické obce. Dalším potenciálním krokem by pak bylo spojení hlavních měst zemí visegrádské čtyřky. Dopravní systém tohoto druhu by podle slovenského Ministerstva hospodářství zintenzivnil přeshraniční spolupráci v Evropě s důležitými sociálně-ekonomickými přínosy.