Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Jsme ve vesmíru sami? Astronomové zachytili poprvé opakující se signál

Autor: tmp -
3. března 2016

Prvně v historii zachytili astronomové opakující se záblesky vycházející ze stejného místa daleko za naší galaxií. O takzvaných krátkých rádiových záblescích si odborníci dříve mysleli, že mohou být pouze jednorázové, protože vychází ze zanikajících neutronových hvězd. Nová data to ale popírají.

„Věděl jsem hned, že můj objev by mohl být extrémně důležitý pro studium krátkých rádiových záblesků,“ řekl postgraduální student McGillovy univerzity Paul Scholz, který opakující se signály objevil. Zachytil je největší radioteleskop na světě, Arecibo na Portoriku, a to už květnu a červnu. Scholz zjistil, že signály se shodují s těmi, které byly zachyceny v roce 2012. Mladý vědec výsledky publikoval v časopise Nature.

Zjištění naznačují, že záblesky pochází z „velmi exotického“ objektu, kterým by mohla být rotující neutronová hvězda s nebývalou silou. Podle vědců je také možné, že se jedná o mimozemskou komunikaci. Někteří dodávají, že signály jsou vysílány strukturované a jejich logická podoba naznačuje, že by je mohly do vesmíru vypouštět jiné civilizace.

„Nejenom že se tyto záblesky opakují, ale jejich jasnost a rysy se také liší od těch dalších, řekla Laura Spitlerová z Planckova institutu v Německu.

Výzkumníci si dříve mysleli, že krátké rádiové záblesky pochází z exploze supernovy nebo neutronové hvězdy končící v černé díře. Takové okamžiky jsou ale jednorázové a pokaždé pochází z jiného místa. Nejméně devět záblesků bylo ale v popsaném měření identických.

Aktuální dění

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

rumungro ( 3. března 2016 23:07 )

Zakrýt okna a všude pozhasínat!