Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Počítač je zase chytřejší: Poprvé porazil mistra v čínské deskové hře

Autor: ČTK, tmp - 
28. ledna 2016
06:38

Zatímco v šachu jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, v asijské deskové hře go k tomu poprvé došlo až nyní. Podle článku zveřejněného v časopisu Nature se to podařilo programu vytvořenému společností DeepMind, který opakovaně porazil několikanásobného evropského šampiona. Podle listu The Guardian byl program vytvořen na jiném principu než dosavadní pokusy a vítězství počítače přišlo výrazně dříve, než soudili někteří experti.

Program AlphaGo pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů působících v Evropě. Podle britského deníku je to vůbec první porážka podobně elitního hráče, kterou řada expertů čekala mnohem později. Například tvůrce předchozího výkonného programu Rémi Coulom předloni prohlásil, že potrvá nejméně deset let, než se umělé inteligenci podaří porazit špičkového mistra v asijské deskové hře.

DeepMind, která patří americkému gigantu Google, však podle svých programátorů zvolila zcela jinou strategii než tvůrci dosavadních programů. „AlphaGo předvídá vývoj (hry) pomocí toho, že si mnohokrát za sebou přehrává zbytek partie ve své imaginaci,“ uvedl jeden ze spolutvůrců úspěšného projektu David Silver. Program v sobě zahrnuje dvě „nervové sítě“, které se snaží napodobit strukturu lidského mozku, aby byl schopen spojovat jednoduché kroky do složitějších řešení a uvažovat o nich paralelně.

Dokáže odhadnout příští tah

Program rovněž pracuje s miliony dříve odehraných partií, navíc sám proti sobě sehrál nespočet her, což podle tvůrců významně posílilo jeho schopnost efektivně řešit posloupnost tahů. Autoři tvrdí, že v 57 procentech případů je schopen přesně předpovědět příští tah elitního hráče.

Hra go, která vznikla zhruba před čtyřmi tisíci lety v Číně, má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů.

Go má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového. Prvním známým pokořitelem šachového šampiona se v roce 1997 stal program DeepBlue společnosti IBM, který porazil mistra světa Garriho Kasparova.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi