Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Náš vesmír prý není jediný. Vědcům to řeklo záření staré 13 miliard let

Mapa reliktního záření, tedy stavu, jak vypadal vesmír 370 tisíc let po svém vzniku. Podle nové teorie je v tomto otisku důkaz o existenci více vesmírů.  (Autor: Wikipedi/Profimedia)
Autor: kle -
30. října 2015

Náš vesmír není jediný. Ve snímcích reliktního záření z počátků vesmíru vědci údajně našli důkaz interakce našeho vesmíru s jinými vesmíry. Podle studie, uveřejněné v novém vydání časopisu Astrophysical Journal, jsou anomálie v reliktním záření důkazem existence alternativních vesmírů.

Autor studie, dr. Ranga Chary, doslova píše, že jeho pozorování by „mohla být způsobena kolizí mezi naším a alternativním vesmírem“. Práce je přístupná na webu ArXiv, kde se zveřejňují vědecké práce, které zatím neprošly oponentním řízením.

Reliktní záření je první světlo, které letí vesmírem od doby přibližně 370 tisíc let po velkém třesku. Jeho otisk je dodnes patrný v mikrovlnné oblasti a za jeho objev byla v roce 1978 udělena Nobelova cena za fyziku. Ukazuje totiž obrázek vesmíru tak, jak vypadal před více než 13 miliardami let.

Reliktní záření přichází ze všech směrů vesmíru, ale vesmírná sonda Planck naměřila drobné rozdíly v teplotě, resp. hustotě. Některé oblasti jsou chladnější a hustší než jiné. V těch se podle současných kosmologických teorií rodily galaxie a hvězdy včetně našeho Slunce.

V naměřených datech detekoval dr. Chary z Kalifornského technologického institutu pět chladnějších oblastí. Tvrdí, že naměřené hodnoty odpovídají srážce s alternativním vesmírem. Jde pouze o jedno z možných vysvětlení a v současnosti o neověřitelnou teorii. Není to zároveň poprvé, co vědci interpretovali údaje z reliktního záření. Slavný britský fyzik Roger Penrose, který spolupracoval i se Stephenem Hawkingem, je například přesvědčen o tom, že vesmír prochází nekonečnými cykly.

Nejnovější studie o reliktním záření poctivě nabízí i méně fantastické řešení. Ve zhruba 30 procentech případů měření jsou naměřené emise shodné se zářením kosmického prostředí v „popředí“ a nejsou v mapě zohledněny.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.