Vědci volají po změně zákona: Chtějí si hrát s lidskými geny

Autor: mb -
3. 9. 2015

Britští vědci vyzývají ke změně legislativy, chtějí mít možnost modifikovat geny a následně je implantovat do dělohy. Oplodnění změněnými geny je totiž v současnosti v Británii zakázáno. Čeká lidstvo v případě uvolnění zákazu temná budoucnost?

„Domníváme se, že modifikace lidského genomu u embryí může být pro lidstvo přínosná. Máme na mysli možnost opravy poškozených buněk nebo ,vymazání‘ vadných genů např. u dědičných chorob. To je ovšem dnes v Británii i v Evropě zakázáno,“ říkají v prohlášení vědci z Wellcome Trust a Lékařského výzkumného ústavu.

Čínský (ne)úspěch

Jenže přesně to již zkusili letos čínští vědci a vyvolali tím zděšení u genetiků po celém světě. Číňané použili metodu CRISPR-Cas-9 na 89 lidských embryích, ale ta všechna až na pár výjimek zemřela. Pokus navíc nepřinesl žádné výsledky, „oprava“ chybných genů se nekonala.

Číňané si tak připsali pouze smutné prvenství. Před použitím metody CRISPR-Cas-9 na lidech varovala skupina vědců (včetně tvůrce metody) těmito slovy: „Vědci by se měli vyhnout pokušení zkoušet genetickou modifikaci na lidech.“

Etické dilema

Zatímco zastánci změny lidského genomu argumentují tím, že by se tím mohly vymýtit některé dědičné choroby, odpůrci poukazují na řadu etických problémů. V budoucnu by si totiž mohli rodiče „objednávat“ děti podle svých představ, například s určitou barvou vlasů či očí.

Někteří vědci se dokonce domnívají, že editace lidského genomu může skončit pro lidstvo katastrofou. „Genová modifikace lidských embryí může mít nepředvídatelné následky pro příští generace. Jedná se o nebezpečný, nezodpovědný a eticky problematický návrh,“ napsal kolektiv vědců pro časopis Nature krátce před čínským experimentem.

Volby 2018

Volby do Senátu 2018 Komunální volby 2018

Komunální volby v Česku budou 5. a 6. října. V nich si lidé z více než 200 tisíc kandidátů na kandidátních listinách vyberou nové zastupitele svých obcí.

Ve stejném termínu navíc ve třetině obvodů proběhnou i volby do Senátu. Tam se chce probojovat více než 200 kandidátů.

Kde se volí do Senátu Systém senátních voleb Systém komunálních voleb Průzkum Volby v roce 2018

Doporučujeme
sakajeva ( 3. září 2015 11:45 )

Nevím, jak se dají implantovat geny do dělohy, možná pisatel myslel do embrya, ale určitě to nakonec někdo udělá, protože ten výzkumník už teď o tom přemýšlí a nedá mu to spát. Lidské vědění nejde zastavit, ať už budou následky jakékoli.

sairait ( 3. září 2015 07:47 )