Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Supermarkety dnes slaví narozeniny. Lidé v nich nakupují už 85 let

  • Autor: mb - 
    4. 8. 2015
    18:12

    Ačkoliv do Česka zavítaly opravdové supermarkety až po sametové revoluci v roce 1989, ve světě se staly součástí denního života již v první polovině 20. století.

    Na tehdejší dobu novátorský koncept prodeje vícero druhu zboží na jednom místě si brzy získal sympatie zákazníků. Díky tomu prakticky zlikvidoval starý způsob prodeje, kdy zákazník musel oběhat několik obchodů, než nakoupil byť jen základní suroviny, jako je mléko, brambory, zelenina nebo maso.

    Někteří supermarkety nenávidí, jiní na ně nedají dopustit. Podívejte se, jak se vyvíjely supermarkety od „narození“ až do současnosti.

  • 1.30. léta

    King Kullen, „otec“ všech supermarketů King Kullen, „otec“ všech supermarketů | Wikipedia.com

    První supermarket otevřel 4. srpna 1930 Michael J. Cullen v New Yorku. Kromě ohromné nabídky zboží nabídl svým zákazníkům i parkování v době, kdy automobil rozhodně nebyl samozřejmostí. Zakladatel nazval 560 m2 prodejní plochy King Kullen a během šesti let měl již 17 obchodů. Další rozvoj však zastavila smrt Cullena v roce 1936.

  • 2.40. léta

    Koncept supermarketů se od 40. let se v principu nezměnil. Koncept supermarketů se od 40. let se v principu nezměnil. | Wikipedia.com

    Média i politici považovali zrození supermarketů za dočasný jev, který byl způsoben Světovou hospodářskou krizí, která sužovala Ameriku v letech 1929–1939. Zákazníci si ovšem oblíbili nízké ceny i například možnost nakupování v noci. Tomu se konkurence v menších obchodech nemohla rovnat. Oproti původnímu očekávání tak supermarkety naopak své postavení na trhu upevnily.

  • 3.50. léta

    Supermarket se stává symbolem amerického způsobu života a demokracie. Supermarket se stává symbolem amerického způsobu života a demokracie. | Reuters

    Supermarkety zažívají v USA doslova boom, každý den vznikají v Americe tři nové obří obchody. Politici i média berou supermarkety na milost a místo slov pohrdání jsou naopak vyzdvihovány jako „americký způsob života“ a stávají se svérázným symbolem demokracie. Sovětský lídr Nikita Chruščov při návštěvě USA k velké radosti novinářů zavítal do supermarketu a s gustem si prohlížel zboží.

  • 4.60. léta

    Rebelující 60. léta přinesla supermarketům jen další zisky a růst. Rebelující 60. léta přinesla supermarketům jen další zisky a růst. | Wikipedia.com

    Zlatá léta supermarketů, boom pokračuje, ale zároveň dochází ke změnám. Doposud firmy umisťovaly supermarkety spíše do centra, ale s rozvojem automobilového průmyslu a sociálními změnami se začínají velkoobchody přesouvat na okraj měst.

  • 5.70. léta

    Život bez supermarketů by si většina americké společnosti nedokázala již představit. Život bez supermarketů by si většina americké společnosti nedokázala již představit. | Wikipedia.com

    Supermarkety zcela dominují trhu, 70 % potravin nakupují zákazníci právě v těchto obchodech. Vlastníci supermarketů neustále rozšiřují nabídku. Kromě běžného zboží tak supermarkety nabízejí i služby zákazníkům, které by normálně v obchodě nečekali. Svůj „koutek“ tedy mají v obchodech například tesaři, instalatéři a další.

  • 6.80. léta

    Supermarket v 80. letech Supermarket v 80. letech | Wikipedia.com

    Dochází k rozdělení supermarketů na tři hlavní typy. „Klasický“ supermarket stále míří na střední třídu. Objevují se ale i luxusnější obchody nabízející dražší zboží a také levnější supermarkety, které ovšem svým vzhledem a uspořádáním spíše připomínají sklad.

  • 7.90. léta

    První supermarket v ČR První supermarket v ČR | Ahold

    Supermarket dorazil do českých luhů a hájů. První supermarket byl údajně otevřen ne v Praze, ale v Jihlavě společností Ahold. Záhy na trh vstupuje Delvita a Billa. Zatímco Delvita z českého trhu zmizela v roce 2006, Billa působí v Česku dodnes.

  • 8.21. století

    Dnes může nezkušený zákazník v supermarketech i zabloudit. Dnes může nezkušený zákazník v supermarketech i zabloudit. | Profimedia.cz

    Supermarkety jsou i v ČR naprostou samozřejmostí, obchody zabírají stále větší a větší plochy. Vznikají tak hypermarkety, kde si zákazník může koupit naprosto vše – zápalky, ale i třeba automobil. Malé nezávislé prodejny, které prodávají jen jeden produkt (třeba sýr, kávu, víno) ale zažívají překvapivý návrat. Nabízejí ovšem zpravidla luxusnější zboží a míří na movitější klientelu.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi