Zdravé děti Verunku (12) šikanovaly, říká máma autistické dcery a odmítá inkluzi

Autor: Jitka Pecharová - 
2. 6. 2018
05:00

Není to vidět, ničí to věci, které fungují, a hlavně to někdy ubližuje dětem. Co to je? Odpovědí na tuhle hádanku je zkušenost autistické Veroniky (12) a její  maminky Lenky Lukešové s inkluzí po česku.

Inkluze ve své původní podobě má zajistit stejné možnosti vzdělání všem dětem. Její česká podoba ovšem zahrnuje plošné společné vzdělávání zdravých a handicapovaných jedinců. Tím se na vedlejší kolej dostaly speciální školy, o jejichž osud se nyní bojí nejen pedagogové, ale i rodiče dětí, které se mezi zdravými žáky trápí.

Nadávali jí

K takovým rodičům patří i Lenka Lukešová. Když srovná dobu, kdy před zjištěním diagnózy její Veronika navštěvovala běžnou základní školu, a poslední dva roky strávené na hradecké speciální škole, tak by ji mezi zdravé děti nevrátila. „Veronika neměla problémy s učením, ale v socializaci. Toužila po kamarádství, ale nebyla přijímána. Byla považována za podivínku, šprtku. Ke konci o ní mluvili i jako o debilovi, co patří na zvláštní školu. Přišla šikana a ona se sesypala,“ vzpomínala na krušné období Verunčina matka.

Nestydím se

„Teď je šťastná, do školy chodí s úsměvem, zažívá pocity úspěchu a problémy v chování vymizely,“ řekla Blesku Lenka Lukešová. „Speciální školu nenavštěvuje dcera proto, že by byla horší, ale proto, že je jiná a potřebuje speciální přístup a já se za to nestydím,“ uzavřela matka, která je sama speciální pedagožka.

Co je autismus

Jedná se o celoživotní neurovývojové postižení. Jeho důsledkem je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Nevyhodnocuje správně informace, které k němu směřují, a reaguje někdy nezvykle na běžné podněty. To ho vede do role cizince, kterému nerozumí okolí.

Ředitel školy: Inkluze škodí

Inkluzi kritizuje i ředitel mateřské školy, speciální základní školy a praktické školy v Hradci Králové Pavel Svoboda. Handicapovaným dětem prý přináší problémy a ohrožuje existenci speciálního vzdělávání, kde by jim bylo lépe. „Inkluze je nezodpovědný experiment, který páchá obrovské škody na dětech, majetku a systému. Bohužel je stále mnoho rodičů, kteří věří, že jejich handicapované děti běžnou výuku zvládnou…“ varuje Svoboda.

VIDEO: Klaus a Valachová se hádají o inkluzi!

Video Klaus a Valachová v hádce o postižených dětech: On: „Vyhnala jste je!“ Ona: „Mlčte!“ - Blesk Zprávy
720p 360p

Doporučujeme
kdo-si ( 2. června 2018 20:31 )

Vy děláte, jako by nebyla na školách žádná šikana. Je sice hezké, že já mám děti vychované, ale stačí jeden "pitomec" a určitě se k němu pár jedinců přidá.

Monikay ( 2. června 2018 18:28 )

jojo, jen jsem reagovala na jeden dotaz pode mnou

FrantaSvacina ( 2. června 2018 16:44 )

No moc pravdu nemluvíš, tady není co závidět, to je pracovní úvazek na 24 hodin, 7 dnů v týdnu. Zvládla bys to? Jim nic jiného nezbývá. Pomoc jim patří na rozdíl od nepřizpůsobivých, kteří děti k tomu vychovávají a berou invalidku po celý život.

FrantaSvacina ( 2. června 2018 16:30 )

Zajímalo by mě kolik dětí je ve třídě, kolik učitelůa a pomocných pracovníků.

ellenic ( 2. června 2018 13:23 )

Hodně záleží na prostředí školy a ve třídě samotné hlavně na učiteli . Jak dokáže od začátku děti seznámit, že jejich spolužák má určité obtíže. My vedeme děti ve třídě ke kamarádství, spolupráci a pomáhání. Dítě s handicapem si u nás rozhodně nepřipadá nepříjemně, spíše naopak. Učitel je tam od toho, aby si takových věcí všímal a dokázal řešit dříve, než dostanou jiný rozměr. Ne vždy se může vše podařit, ale hlavně se musí chtít, aby bylo vše v pořádku .

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa