Nečasův ministr dopravy se vysmál Ťokovi kvůli sněhu na D1. Čeká omluvu i soud
Bývalý ministr dopravy v koaliční vládě Petra Nečase Pavel Dobeš (dříve VV) se pustil do stávajícího šéfa resortu Dana Ťoka (za ANO). Hlavním důvodem je nepřehledná situace na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde kvůli opravám a sněžení kolabovala v minulých dnech doprava. Ťok situaci „povýšil“ výrokem, že nečekal, že by mohlo v tomto období sněžit, stavební firma už si na dálnici ani neškrtne. Dobeš se v rozhovoru pro Blesk Zprávy Ťokově odůvodnění vysmál. A očekává, že se veřejnosti omluví a po firmě bude chtít peníze. Situaci ve čtvrtek projednají mimořádně také poslanci.
Co říkáte jako bývalý ministr dopravy na situaci, která je teď okolo oprav na dálnici D1?
Situaci považuji za poměrně zoufalou. Není to jen kvůli tomu, jak to tam vypadá, ale také kvůli určité liknavosti, která vznikla i s ohledem na to, že za posledních pět let, možná šest, sedm byla zima poměrně mírná. A možná si silničáři i zhotovitelé zvykli, že tolik nesněží. A když, tak nikdy v pozdějších částech roku, tedy na konci prosince nebo na konci ledna.
Je naprosto nepřijatelný argument omlouvat stávající stav tím, že jsme doufali, že nebude sněžit. Druhá věc je, že termín přestávky opravy vozovky, jestli se nepletu, měl být od konce října. Situace měla být už od konce září řešena a měly přicházet různé informace, které měly stanovovat termíny. A ne čekat na to, až nám začne sněžit a vznikne kalamita a řidiči uvíznou ve frontě.
Takže požadavek opozice na to, aby ministr dopravy Dan Ťok situaci vysvětlil ve Sněmovně, pouvažujete za oprávněnou?
To v každém případě. Jednoznačně. Oprávněný požadavek je, se zcela otevřeně zeptat ministra dopravy, co vše ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) připravili. Víme zatím jen o přerušení prací a postupném zprůjezdnění úseku. Nejen tyto informace jsou přesně těmi, na které mají právo slyšet odpověď nejen poslanci, ale i veřejnost. A to včetně harmonogramu prací i dalších informací pro řidiče. Myslím si také, že je na místě se také omluvit za to selhání, za ten stav, jaký je.
Realita je taková, že stav dálnice je špatný. Takže je potřeba se omluvit a udělat vše, aby se příště nemohla taková situace opakovat, důležité je stanovit i do budoucna jasná pravidla. A nevydávat nejrůznější výjimky a povolení pro pokračování stavby i v jiných měsících. Zvykat si prostě na to, že zima a sníh, zejména na Vysočině, v tomto období občas jsou.
A je to podle vás také na rezignaci ministra dopravy nebo ředitele ŘSD?
Co by mělo být v tuto chvíli hlavní prioritou, zajistit harmonogram, a představit veřejnosti, jak to bude s opravou dálnice do budoucna. To, že zhotovitel přišel o zakázku, má být podle mého jen začátek celé věci, následovat by měly nějaké penalizace. Jsem přesvědčený, že smluvní vztahy řeší tuto situaci.
Může sice následovat klidně i několikaletá právní bitva, ale nejít do takové bitvy ze strany státu, to snad není ani možné. Ano, samozřejmě se budou dohadovat, bude to o hledání nějakého viníka, což bude v případě rozpadlého konsorcia stavebních firem opravdu těžké. Ale jiná varianta než upozornit i příští zhotovitele, že ten, kdo neplní smluvně domluvené podmínky, nebude dostávat zakázky a bude platit, není. Musí to být jakýsi symbol i pro ostatní do budoucna.
Co se týká rezignace, tak si troufám říct, že než destabilizovat tu situaci ještě víc, tak prostě musíme opravdu vědět především to, jak oprava bude pokračovat. Jak zajistit to, aby se v místě netvořily fronty i při nečekaném sněžení v polovině prosince. Až budeme skutečně vědět, že je řešení na cestě, tak pak můžeme začít obviňovat. Pokud by měl přijít hned někdo nový, tak nám bude měsíc dva říkat, jak se potřebuje seznámit s úřadem, s problematikou, ale tu dálnici nám to neopraví.
Co tedy očekáváte, že se v tuto chvíli bude na dálnici dít?
No téměř jistě se stavět nebude. Viděli jsme, jak se odstraňují betonová svodidla a vypadá to, že se opět vrátíme k očekávané zimní stavební přestávce tak, jak byla připravená už na konci října. A v mezidobí se bude hledat nový zhotovitel, který se k opravám vrátí nejdřív na jaře, jakmile to situace a počasí dovolí.
A teď váš odhad: Bude se, nebo nebude podobná situace opakovat i příští rok?
To je přesně ten bod, který by měl zaznít v Poslanecké sněmovně od ministra dopravy při mimořádném projednávání tohoto bodu. (Pavel Dobeš se hlasitě směje, pozn. red.) Za mě ale jasně říkám, že nic podobného už by se rozhodně za rok odehrávat nemělo. V tuto chvíli si myslím, že je to naprosto nepřijatelné.
Pokud by se něco podobného, nedej bože, podruhé stalo, tak pak už nemá cenu někoho k něčemu, například k odchodu, vyzývat. To už snad každý pochopí, že udělat podruhé stejnou chybu nemohou. A pokud se tak stane, tak je prostě potřeba vyvodit osobní odpovědnost. Jen, a to si neopustím, předpokládám, že v příštím roce bude tak sněžit. A právě proto, že už teď tušíme, že sněžit opět za rok může, tak věřím, že je v zájmu všech tu situaci co nejdříve na tak důležité tepně vyřešit.
Kdo je to pan Dobeš ?? On a jemu podobní ministři zeměkoule připravili následníkům takové podmínky, že je s podivem - že se ještě někdo najde na post ministra.Začalo to pa.káží kolem Bursíka a povýšení poradního hlasu ekote-roristů na zakon.Od té doby jde vše z kopce, když tam není křeček je tam žába. Vše dorazila výběrová řízení na všea na všechno. Takže nakrásně i kdyby pan ministr tu dálnici chtěl opravit okamžitě - a myslím , že chce - tak mu nezbývá nic jiného než vypisovat další a další výběrová řízení i přes to že by se situace dala řešit během 14 dnů- bohužel. Naše země se jednou z papírování a razítek po-se-re. Proč lepit dírku okamžitě , když můžeme po všech povoleních stavět novej rybník . A za tento paskvil mohou krom výše jmenovaných, kteří to navrhli, hlavně Ti , kteří se teď mohou přerazit v poslanecké sněmovně s kritikou ministra (je jedno kdo tam je, slíznul by to každý), ti kteří tyto na hlavu postavené zákony schválili a nyní se zaštiťují honosným názvem poslanecká sněmovna.