Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka elektronicky, kontrola kamerami

Autor: ČTK - 
23. září 2018
17:20

Zavedení elektronických dálničních známek státu ušetří přes 100 milionů korun ročně. ČTK to řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo očekává úsporu za tisk a distribuci kuponů. Kontrola známek pomocí kamer navíc podle úřadu zvýší výnosy z dálničních poplatků. Loni stát vybral na dálničních známkách přes 5,4 miliardy korun. Papírové kupony by měly skončit v roce 2020.

Zavedení elektronických známek se chystá již několik let. Původní odhady přitom hovořily například o jejich zavedení už v roce 2019. Příprava projektu se však protahuje. Nejnověji tak ministerstvo cílí na rok 2021.

Stát si od elektronických známek slibuje několik zlepšení. „Naším cílem je zvýšení komfortu řidičů, kteří by k úhradě časového poplatku mohli nově využívat také internet a mobilní aplikace. Řidič také nebude muset s sebou mít potvrzení o úhradě časového poplatku,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Úspory podle Rezkové vzniknou především ze současných nákladů na tisk a distribuci kuponů, za něž loni stát dal asi 314 milionů korun. Díky automatizované kontrole by se navíc měl podle ministerstva zvýšit výběr poplatků. Kamery by totiž měly zajistit, aby řidiči nejezdili po dálnici bez poplatků. Elektronizace systému navíc podle ministerstva zabrání padělání kuponů.

Ministerstvo se při přechodu na elektronický systém inspiruje v zahraničí, zejména na Slovensku a v Maďarsku, kde kontrolu zajišťuje na vybraných místech několik pevných i mobilních kamer. „Nepůjde tedy o nějaký rozsáhlý kamerový systém na každém vjezdu nebo výjezdu z dálnice,“ řekla Rezková. Systém bude podle plánů ministerstva snímat registrační značku vozidla a následně ji porovná s databází zaevidovaných poplatků. Kontrola v terénu však nezmizí úplně, tu bude nadále vykonávat Celní správa.

Přesné parametry nového systému však zatím ještě ministerstvo vyřešeny nemá. V současnosti resort dopravy sestavuje novelu zákona, kterou by měla vláda dostat ke schválení do konce letošního roku. Následně bude stát hledat tvůrce, který by měl celý systém tzv. videotollingu - tedy prodejní model, evidenci úhrad a kontrolu - vytvořit a zajistit.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Desterz ( 25. září 2018 19:33 )

V ruce potvrzení? Jakože ten majlík? Jo aha, tak s ním zkuste v případě nutnosti (erroru v systému či lenosti a neschopnosi byrokrata, apod.) někde argumentovat. Přeji fakt hodně štěstí a pevné nervy.

willi48 ( 25. září 2018 08:31 )

No tak nevím, kdo utrpěl pádem "z jahody" více. Já mám zkušenosti ze Slovenska, známky kupuji přes internet, o zakoupení známky mám v ruce potvrzení. Takže pohoda, klídek a kafíčko. Moje dobré zkušenosti plynou zřejmě z toho, že já auto využívám především k ježdění, vy k parkování.

Desterz ( 24. září 2018 19:04 )

O výhodách? Tady snad někdo spadl z jahody naznak. Stačí se podívat na "elektronické" parkoviště. Najednou člověku přijde pokuta za parkování. "Ale já přece elektronicky platil!" namítá užaslý řidič. "lituji, ale v systému vás nemám," krčí rameny úředník. A řidič si může jít stěžovat na lampárnu, protože nemá v ruce nic, absolutně nic, ani ten dřívější lísteček. Takže se těšte, vy vítači elektronických známek! To tady teprve propukne eldorádo, protože jak víme, co se dá zneužít, to se jistě zneužije...

willi48 ( 24. září 2018 16:10 )

Další z řady naprosto zbytečných článků. O výhodách elektronických známek nás řidiče nemusí Ťuk a jeho vydaření předchůdci pořád dokola přesvědčovat. Jak dlouho se o tom mluví a my nejsme ani na začátku. Ťuku, přestaň konečně kecat a začni makat. Jsi ještě větší přiblblo než byl svého času skutečný exot Ferda Mravenec Víteček Bártů.

Jana65 ( 24. září 2018 10:40 )

Ministr Ťok si neobvykle prosadil satelitní systém. To nahrává úmyslu Bruselu, aby ve všech členských zemích se časem platilo na dálnici i na silnicíh 1.třídy za ujeté kilometry. To zdraží jízdu tak, že dálnice a silnice 1.třídy budou prázdné.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa