Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Česko začleňuje handicapované už skoro 2 roky: Inkluze na mrtvém bodě

Autor: Vera Renovica, Tomáš Belica, Jitka Pecharová - 
27. dubna 2018
11:37

Společné vzdělávání všech dětí, ať už s handicapem, nebo bez, ve stejné třídě základní školy. To byl ministerský sen. A jaká je realita takřka po dvou letech? Taková, před jakou Blesk varoval! Naštvaní jsou běžní učitelé i speciální pedagogové, chybí peníze i asistenti. A politici musí věc řešit.

Letos v září skončí dvouleté přechodné období, které si na tehdejší ministryni školství Kateřině Valachové (41, ČSSD) »vyhádali« pedagogové. Během toho se měly běžné základní školy připravit na možnost vzdělávat děti bez rozdílu intelektu za pomoci podpůrných opatření, která jim Valachová slibovala. Systém je ale dle zjištění Blesku ve schizofrenní situaci, kdy se sice začleňuje, ale handicapované děti nemají vždy vše potřebné k tomu, aby mohly být v běžném kolektivu.

Zázemí pro to, aby každé dítě mohlo být inkludováno, podle profesionálů z oboru zdaleka vytvořeno není. Nepopírá to ani ministr školství Robert Plaga (39, za ANO). Sám připomíná, že administrativa je náročná jak pro učitele, tak pro poradenská zařízení, která žákům doporučují pomůcky a asistenty pedagoga, a chce kvůli tomu měnit i vyhlášku.

„Aktuálně je návrh změny vyhlášky ve stadiu konečných legislativních úprav,“ napsalo Blesku ministerstvo školství. Kvůli změnám ustavilo i pracovní skupinu. Jak to s inkluzí, kterou mezitím na nedávno svolané radě »tepala« Asociace speciálních pedagogů, dopadne, bude Blesk monitorovat. Mezitím shromáždil největší stížnosti a problémy, které dopadají na učitele i děti.

(Ne)financování

Oproti původním prognózám stojí inkluze státní pokladnu pořádný balík. Loni měla ze státního rozpočtu ukrojit miliardu, nakonec to bylo více než dvojnásobek. Letos měla přijít na čtyři miliardy, ministr školství Plaga ale nedávno mluvil o pěti. Školy v některých krajích prý nedostaly peníze na takzvanou nenárokovou složku platů, tedy prémie svých zaměstnanců, protože jim bylo třeba »ukousnout« na financování inkluze.

Peníze na podpůrná opatření, tedy pomůcky či asistenty, jsou navíc jen výjimečně poskytovány takzvaným základním školám praktickým, kde se vzdělávají děti se speciálními potřebami, které nešly na běžné základky. Důvod? Tyto školy už přece vybavené jsou. Potvrzuje se tedy to, na co už nejen v Blesku poukazovali speciální pedagogové: inkluze je předražený a nepřipravený projekt. Ministr Plaga mluví o potřebě revize.

Zpomalené poradny

Pedagogicko-psychologické poradny jsou zahlceny žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a novou administrativou. „O »přidělení« podpůrných opatření se rozhoduje i čtyři měsíce poté, co žák se speciálními vzdělávacími potřebami do třídy nastoupí, přestože právě tito žáci potřebují podporu od 1. hodiny, 1. školního dne. Důsledkem je, že až do konce kalendářního roku je takový žák vzděláván metodou pokusu a omylu, takže nelze vyloučit, že jich mnoho ztratí celý školní rok,“ komentuje šéf Asociace speciálních pedagogů Martin Odehnal.

Zmatená třída

Učitel, asistent pedagoga, dvě desítky dětí s běžným IQ a třeba jedno až dvě děti s IQ mnohem nižším. Zmatek, nervozita, nepořádek. Tak Blesk ve spolupráci se speciálními pedagogy dopady inkluze viděl před rokem a půl. A přestože tehdejší ministerstvo školství vedené Kateřinou Valachovou (ČSSD) reagovalo nelibě, dle zkušeností ze škol se prokazuje, že to bylo poměrně přesné.

Na nedávné konferenci Asociace speciálních pedagogů popsali ředitelé běžných základních škol, jak jsou handicapované děti nervózní ve třídě, které tempem nestačí, odmítají pomoc asistentů pedagoga a běžní učitelé jsou zavaleni administrativou. Nakonec to musela uznat i přítomná vedoucí oddělení speciálního vzdělávání na ministerstvu školství Ivana Blažková, podle níž se připravují legislativní úpravy. Prioritou je hlavně snížení administrativní zátěže.

„Shodneme se v tom, že k ní vedlo neustálé přešetřování žáků a i pro ně to nebylo prospěšné. Proto jsme navrhli, aby bylo jedno vstupní vyšetření a poté přešetření po jednom roce,“ informovala. „Co se týká speciálních škol, navrhujeme minimální standard na třídu speciální školy a to jsou dva učitelé se speciálním vzděláním. Asistent pedagoga, z nichž má většina maturitu a k tomu 120hodinový kurz, není optimální podporou při vzdělávání ve speciálních školách,“ uznala.

(Ne)začleňování dětí

Asistenta pedagoga, který je nejčastěji voleným podpůrným opatřením, i podle zjištění ministerstva školství neumí základní školy využívat. Prý funguje hlavně jako osobní asistent žáka se speciálními potřebami místo toho, aby pomáhal hlavně učiteli ve výuce a případně se věnoval více dětem. Navíc kontroloři zjistili, že to často probíhá tak, že učitel posadí žáka s asistentem stranou. „Je to alarmující. V takovém případě žádné společné vzdělávání neprobíhá,“ řekl tehdy Plaga. Podle Asociace speciálních pedagogů (ASP) je to špatné zejména pro handicapované děti. Ty mají na starost učitelé bez speciálněpedagogické kvalifikace a asistent, což je středoškolák s kvalifikačním kurzem.

„Vrcholem absurdního plýtvání kvalifikovanými odborníky je skutečnost, že speciální pedagogové (pokud jsou příznivou shodou náhod někde k dispozici), se na přímé výuce žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nijak nepodílejí, jsou jim vyhrazeny pouze jakési »předměty speciálněpedagogické péče« (náprava řeči, nápravný tělocvik), které většina těchto žáků vůbec nepotřebuje,“ uzavírá šéf ASP Martin Odehnal.

VIDEO: Klaus a Valachová v hádce o postižených dětech: On: „Vyhnala jste je!“ Ona: „Mlčte!“

Video  Klaus a Valachová v hádce o postižených dětech: On: „Vyhnala jste je!“ Ona: „Mlčte!“  - Blesk Zprávy
Video se připravuje ...

petrw ( 21. října 2018 17:46 )

flora ( 27. dubna 2018 18:14 )

Inkluze je debilita. Dnešní doba je plná debilit. Je to modní ternd. dělat vše jinak, byť idiotsky. Ale hlavně jinak!! Zbořit a zničit vše, co bylo vymakané a léty osvědčené. Inkludovaný potřebuje asistenta. Asistent se pak ale nemá věnovat pouze inkludovanému (to je špatně), ale všem dětem ve třídě a pomáhat učiteli. To normální hlava nebere.

jiznicechy ( 27. dubna 2018 14:32 )

Jistě že máte pravdu. Ale do toho nikdo nepůjde, protože to by potom museli ty invalidní důchody dostávat výhradně skutečně nemocní a postižení. Co potom s naší snědou menšinou, která je dostává automaticky? Jim si je nikdo nedovolí sebrat! To by - uznejte - byla rasová diskriminace!

kukuku ( 27. dubna 2018 13:31 )

Kam ta neomylná kravka šlápne, tam sto roků nic neporoste. Drbala i do sportu - i tam rozvrátila finance. Ale potichu, aby Hamáček nedal Babišovi nůž na krk, že bez Valachové ve vládě ani ťuk.

panamira ( 27. dubna 2018 13:12 )

Smějící se *** . Školství nemohlo potkat nic horšího, neomylná kravka.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa