„Koupili za balík český klenot.“ Plzeňské pivo zaplaví žíznivé Japonsko
České pivo se znovu chystá do světa. Tentokrát „zaplavit“ daleké Japonsko. Piva lační Japonci jsou druzí největší investoři v Česku. Letos na jaře pak dokončili jeden z velkých obchodů v poslední době - a za pořádný balík si koupili plzeňský pivovar. Dlouhodobě mají zájem o český chmel, nyní chtějí do Japonska exportovat přímo i české pivo. To japonské pro změnu ochutnal při své návštěvě země vycházejícího slunce premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Plzeňský pivovar koupila japonská společnost Asahi, která již dnes ve své zemi vaří prémiové pivo z českého chmele. Nyní by chtěla do Japonska dovážet přímo vyhlášený produkt z plzeňského pivovaru, který Češi pijí po hektolitrech.
„Jsem rád, že Plzeňský Prazdroj nekoupil nějaký finanční investor, ale že ho koupila jedna z klíčových japonských potravinářských firem,“ uvedl na dotaz Blesk.cz ohledně téhle velké japonské investice premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) během návštěvy japonského Kjóta.
VIDEO: Sobotkova mise v Japonsku: Tokio, Hirošima, šinkazen i saké
Japonci koupili český klenot
Český premiér upozornil, že Asahi má padesátiprocentní podíl na japonském trhu s pivem. „Chystají se uvést plzeňské pivo na japonský trh, kde se téměř vůbec neprodává,“ podotkl Sobotka na adresu jednoho z největších světových producentů piva, který atakuje s novou akvizicí v podobě plzeňského pivovaru TOP 10 pivovarských společností.
Skupina Asahi zaplatila za Plzeňský Prazdroj a další východoevropské pivovary 7,3 miliardy eur (191,7 miliardy korun). Na „plzeň“ z toho padlo zhruba 60 procent. „Pro ně to mělo obrovskou hodnotu a význam. Berou to tak, že si koupili klenot v rámci světového pivovarnictví,“ řekl Blesk.cz generální ředitel CzechInvestu Karel Kučera.
Během státní návštěvy Japonska zavítal Sobotka právě i do centrály společnosti Asahi. A ochutnal jejich prémiové pivo Asahi Super Dry. Chutnalo mu, prozradil na něj Kučera.
VIDEO: Sobotka je rád, že plzeňský pivovar koupila japonská firma
Novinky? Plechovky na 0,75 i 0,25 litru
Japonci převzali plzeňský pivovar 31. března. Dlouhých 17 let jej předtím vlastnila pivovarnická skupina SABMiller. Asahi již začalo i s investicemi - pořídilo novou linku na pivní plechovky, která umožní stáčet pivo nejen do klasických půllitrových a třetinkových obalů.
V plánu jsou nové plechovky na 0,25 litru a 0,75 litru zlatavého moku. Trh si to prý žádá. „Prazdroj a Asahi spojuje nejen hluboká úcta k tradici, ale i ohromná vášeň pro inovace. Budeme tak jistě i nadále rozvíjet tradiční českou pivní kulturu a podporovat zájem o čepovaná piva i reagovat včas na změny v chování spotřebitelů a nabízet jim inovace našich produktů,“ uvedl při převzetí pivovar Tom Verhaegen, generální ředitel pro ČR.
S novinkami je spjato i plánované rozšíření varny piva. „Japonci říkali, že je velký zájem od jejich sládků, aby se přijeli podívat teď už do jejich firmy, jak se to vlastně vaří, co to znamená. Mají na to obrovskou pozitivní vazbu i zevnitř země,“ podotýká Kučera.
Asahi má regionální centrálu v Praze. Spotřeba piva v Japonsku je přitom oproti Česku třetinová. Ale českému pivu mohou Japonci přijít na chuť, věří investoři. „Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel jsou pro Asahi velmi důležité a vidí velkou budoucnost v Asii i v Evropě. Potenciál je obrovský,“ řekl ČTK Grant McKenzie, marketingový ředitel Asahi Breweries Europe.
Šéf CzechInvestu Kučera souhlasí. „Jakmile je tam (v pivu) český chmel, tak to Japonci berou, že je to nejvyšší možná kvalita. Velice také chválili žatecký chmel,“ říkal během návštěvy Japonska.
Proc tedy to tvrzeni, ze amici vyrabej sracku?