Bendl potichu zachraňuje billboardy u silnic. „Výplod lobbistů,“ zuří poslanci
Na základě zákona z roku 2012 musí do konce letošního srpna zmizet z českých silnic první třídy a dálnic billboardy, jež je lemují. Věc byla považována za definitivní, a billboardy jsou tak již několik let z cest postupně odstraňovány. Poslanec ODS a někdejší ministr dopravy a zemědělství Petr Bendl ale přišel s nápadem, jak část z nich zachránit, informují Novinky.cz.
Bendl to chce provést pomocí zákona o pozemních komunikacích, který před více než měsícem předložili poslanci TOP 09 a STAN. Bez jakéhokoli mediálního upozornění do něj vložil přílepek, jenž by měl billboardy u silnic první třídy zachovat.
O umístění billboardů na území obcí by totiž rozhodovaly jen obce a nikdo jiný, tudíž v těchto oblastech by se billboardy u cest objevovat mohly. Území obce by se navíc vymezovalo jen cedulemi označující jejich začátek a konec, a s těmi by obce mohly volně pohybovat.
Poslanci nesouhlasí
Bendův přílepek ale podle některých poslanců může „zabít“ dobrou věc a zároveň otevře cestu korupci. Upozorňuje na to i organizace mapující nepravosti ve veřejném a politickém životě Kverulant.org.
„Náš výbor Bendlův návrh odmítl. Mám obavy, aby to, pokud by s ním Sněmovna souhlasila, neohrozilo celou novelu,“ uvedl úternímu deníku Právo poslanec Jan Klán (KSČM), jenž je zpravodajem garančního výboru pro veřejnou správu. Podle něj jsou návrhy umožňující zachování billboardů výplodem billboardové lobby.
S přílepkem nesouhlasí ani navrhovatelka zákona Věra Kovářová (TOP 09). Novela má podle ní jen zrychlit a zjednodušit proceduru vydávání řidičských průkazů, přílepek o billboardech tam nemá co dělat. „Na našem návrhu je obecná shoda. Změna, kterou předložil Bendl, patří do jiného zákona. A pokud by jeho návrh inspirovaný zřejmě billboardovou lobby prošel, tak by to mohlo zabít dobrou věc pro občany,“ řekla Právu.
Ťok: Zachovejme zdravý rozum
Stejně tak ministr dopravy Dan Ťok (ANO) tvrdí, že Česko se zákazem billboardů v okolí dálnic zařadí mezi vyspělé země Evropy, jako je Německo, Belgie nebo Dánsko, a to by přílepek pohřbil. „Odmítám opakovanou snahu některých poslanců, kteří chtějí billboardy zachovat nebo alespoň rozšířit území obce, kde by reklama mohla viset,“ řekl Ťok Právu.
I on se domnívá, že nápad je dílem lobbistů. „Silnice má být bezpečná s dobrým rozhledem, a ne že je území zapleveleno stovkami reklam, které rozptylují pozornost řidičů, a náraz do nich je většinou smrtelný. Takovou ukvapenou změnu musíme odmítnout. Musíme zachovat zdravý rozum i bezpečnost na silnicích před zájmem billboardové lobby,“ uvedl Ťok.
Ministr dopravy Dan Ťok neví, kolik stojí dálniční známka:
Vrata otevřená korupci
Benda kritiku odmítá. „Jde mi jen o zprůhlednění a zjednodušení povolovacích řízení jakýchkoli staveb, tedy i billboardů,“ řekl bývalý ministr dopravy a zemědělství Právu. Přílepek podle něj rozhodně cestu ke korupci neotevírá.
Možná korupce je přitom hlavní věc, kterou návrhu vyčítá server Kverulant.org. „Pokud by návrh prošel, tak je tu velké korupční nebezpečí, protože majitelé billboardů pak budou jen potřebovat od obcí, aby své zastavěné území rozšířily. Pro některé to bude zajímavé, protože z toho plynou velké peníze,“ myslí si ředitel Kverulanta Vojtěch Razima.
Podle něj tak stačí, když obec posune ceduli označující začátek či konec obce a reklama zůstane.
Přesně tak, také je to příspěvek do našeho HDP a výběru daní, tak proč to ničit