Brusel chce i v ČR dálniční známky podle kilometrů a emisí. Po vzoru Německa
Revoluci v placení za využívání dálnic se chystá v létě předložit Evropská komise. Kvůli omezování znečišťování ovzduší chce systém změnit slovenský eurokomisař pro energetiku Maroš Šefčovič. Řekl to na brífingu pro vybraná česká a slovenská média.
Evropská komise projedná další kroky, které mají vést ke snižování znečištění ovzduší i bezpečnost a spolehlivost dodávek energií, například plynu. Výkonný orgán Evropské unie chce snížit závislost zemí na jednom vnějším dodavateli.
První balíček změn představil eurokomisař pro energetickou unii Maroš Šefčovič už koncem roku 2015, teď je na řadě tzv. Druhá zpráva o stavu energetické unie. Jednou z priorit pro letošní rok má být mimo jiné také změna systému emisních limitů pro automobily a dodávky a v rámci snahy o čistší dopravu chce Šefčovič také změnit systém placení za mýto nebo dálniční známky.
Využívání hlavních tahů skrze jednotlivé země by rád podřídil heslu „ten, kdo znečišťuje více, má více také platit“. V překladu tedy majitelé především starších aut, jež vypouštějí do ovzduší více znečištění, budou platit více, než lidé, kteří si koupí auto splňující nejnovější normy.
Vzhledem k tomu, že v Česku jezdí průměrně jedny z nejstarších aut v Evropě, může se stát, že kromě Německa budeme muset sáhnout do kapsy hlouběji i na tuzemských dálnicích. Průměrné stáří českých aut je kolem 15 let. Auta v té době většinou splňovala normu Euro 3, podle které mohla do ovzduší vypouštět dvojnásobné množství oxidů uhlíku i dusíku, než podle nejnovějších limitů.
Podobný systém rozřazení cen za využití dálnic chce zavést například Německo, které by rádo „kasírovalo“ řidiče podle typu motoru a emisní třídy. „Zavádění mýta v Německu je jen odrazovým můstkem. Systémy v Evropě se různí. Chceme lépe zohlednit znečištění, ne čas, ale kolik kilometrů skutečně stráví auto na cestě,“ řekl Šefčovič. Podrobnější informace ale zatím neprozradil. Aktuálně totiž probíhají teprve dopadové studie, Komise tedy zjišťuje, jaký dopad by revoluce v placení za dálnice měla jednak na průmysl, druhak na města a okolí dálnic, kudy by někteří měli tendence dálnice objíždět.
Evropské komisi předloží eurokomisař svou představu do letošních prázdnin. V praxi by to ale zřejmě znamenalo finanční úlevu pro ty motoristy, kteří využijí známku například dva dny z platných deseti.
Reakce i na nedávný smog
Evropská komise chce obecně klást důraz na menší znečišťování, které způsobuje doprava. Emise chce v tomto směru snížit až o 30 procent. Pomyslnou poslední kapkou v poháru je situace z řady evropských měst, která v posledních týdnech dusil smog. Výjimkou nebyla ani Praha. Podle ekologů se navíc smogové situace budou opakovat, pokud vlády členských zemí nepřijmou dostatečná opatření.
„Koncem roku chceme představit nový návrh na emisní limity pro osobní auta a vany. Je to bezpochyby velmi citlivá otázka, ale vidíme tlak ze strany měst a členských zemí. Příští rok pak chceme předložit také návrh – poprvé v historii EU – který se bude týkat emisních limitů také pro náklaďáky. Vzhledem k tomu, že je zavedly Spojené státy americké, Japonsko nebo Čína, chceme zajistit, aby čisté náklaďáky v Evropě nebyly jen vyráběny, ale také tady jezdily,“ popsal svou vizi Šefčovič.
Trendem budoucnosti budou podle Šefčoviče auta na ekologický pohon, na jejichž vývoj začínají automobilky klást důraz. Evropská unie jim musí vyjít vstříc podle eurokomisaře především v legislativě. „Trendem budou bezemisní auta - elektrická nebo vodíková, očekávají se také autonomní systémy řízení. Ty zajistí garanci rychlosti, zastavení na červenou, parkování a podobně. Tomuto trendu musíme přizpůsobit legislativu, aby průmysl nezaostal,“ ví Šefčovič o nedostatcích.
Ano, pryč a začít samostatně jednat a řídit své vlastní věci, my jsme se staly pro bohaté státy EU jen levnou pracovní sílou a odbytištěm jejich šmejdů , které v Německu nedávají ani prasatům