Miloš Zeman si během svého proslovu položil otázku, proč výstavba dálnice D8 trvala tak dlouho. Za vším podle něj stojí aktivisté. „V kraji řádili takzvaní zelení aktivisté, to jsou lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou. Když to prohráli, tak se znovu odvolávali. Díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici, řekl prezident.

Pro další výstavby dálnic přidal proto Zeman jednu radu: „Zbavte se zelených aktivistů a přestaňte jim věřit!“

Peníze jsou, musíme stavět,“ řekl Babiš

Slavnostního otevření se zúčastnil i ministr financí Andrej Babiš (ANO), který prohlásil, že peněz na další výstavby dálnic je ve státní kase dost a jsou připraveny k dispozici. Ministr a vicepremiér proto doufá, že časem se dálniční síť rozroste. Zároveň upozornil na to, že je velkou chybou, že stavět se nezačalo už před vstupem Česka do Evropské unie.

Na ceremoniál se kromě Babiše, ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka (KSČM) dostavili i němečtí politici. Konkrétně předseda vlády Svobodného státu Sasko Stanislaw Tillich a saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig.

Stavbu posledního, dvanáctikilometrového úseku, provázely dlouhá léta spory. Nejprve o trasu, kudy povede, následně o územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavba úseku začala v roce 2012. O rok později ji zkomplikoval sesuv u Litochovic, který těleso už hotové dálnice poničil. Dálnice prochází geologicky nestabilním územím.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Fotogalerie
22 fotografií