„Brno má problém. Není v Praze.“ Zbičovaný náměstek hájí cesty služebákem
Kolem náměstka brněnského primátora Matěje Hollana (Žít Brno) je po skandálu s bičováním v SM klubu v ukrajinském Lvově opět živo. Spolek Brno Autem totiž uveřejnil údaje o tom, kolik kilometrů najezdil za 18 měsíců jeho služební vůz – 80 tisíc. Hollan přitom platí za odpůrce autodopravy a propaguje cyklistiku. „Káže vodu, pije víno,“ opřel se do něj spolek. Hollan se brání. Musí prý jezdit autem do Prahy.
Matěj Hollan je v Brně náměstkem pro dopravu. Společně s ním se na mušku spolku Brno Autem dostal i další z náměstků Martin Ander (Strana zelených).
„Za poslední dva roky jsme se díky těmto ‚kazatelům dobra‘ stali svědky masivní podpory tzv. alternativní dopravy na jedné straně a šikany řidičů na straně druhé,“ stěžuje si Brno Autem na svém webu, jehož zakladatelem je David Pokorný (Strana svobodných občanů).
„Za poslední rok a půl (tj. za období od 1. 1. 2015 do 30. 6. 2016) pánové dohromady najeli 121 719 km. Co je ale horší, tak náklady spojené s provozem jejich luxusních služebních aut se vyšplhaly na neuvěřitelných 1.648.903,18 Kč,“ útočí Pokorný na Hollana s Anderem.
Brno Autem: Kdo káže vodu, neměl by pít víno
Hollanovi z ujetých kilometrů přiřkl spolek 78 446 km, Anderovi 43 273 km. Informace si spolek bojující za neomezování automobilové dopravy v Brně vyžádal skrze zákon o svobodném přístupu k informacím, uvedlo Echo24.
„Všichni moc dobře víme, že auto se nahradit nedá. Minimálně tedy v případě, že chcete za den stihnout pár schůzek, větší nákup nebo vyzvednout dítě ze školky a nevypadat u toho jako na konci maratonu. Kdo ale káže vodu, neměl by pít víno,“ dodává Pokorný.
Cílem akce s nájezdem kilometrů prý tak bylo především „poukázat na politické pokrytectví pánů náměstků“. „Tito preferují alternativní dopravu, přitom sami zjevně zneužívají přidělené služební vozy s řidiči a parkovacími výjimkami za okny,“ dodalo Brno Autem na Facebooku.
Taktéž na sociální síti se rozhodl bránit právě náměstek Hollan. Označil celou akci za „jesenický atentát“, neboť byly informace zveřejněny v době, kdy absolvoval přechod Jeseníků.
„Je to 80 000 kilometrů za 18 měsíců (ne za rok, jak tu někde koluje). A dělá se z toho velké haló. Trochu nerozumím, z čeho. Služební auto, které mám jako každý jiný náměstek, neslouží jen mně, ale pokud je třeba, jezdí s ním služebně šéf úseku, šéfové odborů, zaměstnanci, zastupitelé, kteří někam pracovně jedou jednat. Samozřejmě, že nejvíc najetých kilometrů je mých, tedy těch, kdy jsem seděl v autě já, často s někým ze svých kolegů. A jsem si jistý, že byly dobře využity,“ uvedl na svou obranu Hollan.
Hollan: „Nebudu sedět v kanclu na zadku“
Vysvětlit se brněnský náměstek pro dopravu snaží nejen časté cesty, ale i výši nákladů, kterou proti němu Brno Autem také argumentují. „Jako politici máme možnost sedět v kanclu na zadku, čumět do stropu, nechat si vařit kafíčka a naříkat, jak jsou všichni zlí a nic se nedaří, a nebo se snažit něco změnit. Já si vybral to druhé a nebojím se nahlas říkat, že bez křižování republikou, bez ježdění po světě (Evropě) to nejde. Velké projekty potřebují investice,“ míní.
Tím však ve své obhajobě Hollan nekončí. Jako hlavní z důvodů naježděných kilometrů uvádí časté cesty na trase Brno–Praha. „Brno má problém. Není v Praze. A protože v Praze sídlí všechno zásadní, je nutné do ní velmi často jezdit,“ podotýká Hollan s tím, že jen z Brna se toho pro Brno mnoho neudělá.
Auto přitom označuje za bezkonkurenčně nejrychlejší dopravní prostředek do Prahy, pokud nechce člověk strávit celý den cestováním. Jiné by to dle něj bylo v případě vybudování vysokorychlostní trati na železnici, která je však pouze v říši snů. „Musíme vybudovat systém vysokorychlostních tratí, kde vlaky pojedou rychlostí 300 km/h a jízdní doba Brno–Praha bude pod jednu hodinu. Pak se lidé sami dobrovolně z aut do vlaků pohrnou,“ apeluje náměstek.
Hollan také tvrdí, že Žít Brno nikdy nebylo proti autům jako takovým, ale snaží se o to, aby moravská metropole nebyla přecpaná auty a lidé se mohli dobře po městě pohybovat i na kole, pěšky či „šalinou“.
Jakej kra m,takovej pan.