Spor o mýto: „Hoří nám stodola a nemáme ji čím hasit,“ varuje Chovanec
Výběr mýta je pro příští rok ohrožen, Česku hrozí ztráta miliard, varuje ČSSD. Podle Milana Chovance je to situace srovnatelná s požárem stodoly, leč hasicí prostředky nikde. Sociální demokraté proto chtějí po ministrovi dopravy Danu Ťokovi (ANO), aby připravil řešení svízelné situace, trpělivost dochází i třetímu koaličnímu partnerovi – lidovcům. Ťok se snaží emoce mírnit a nadále je pro novou smlouvu s firmou Kapsch. Kvůli sporu o mýto se sešla i koaliční rada.
„Opravdu nám hoří stodola a nemáme ji už čim hasit,“ varoval ve čtvrtek před Úřadem vlády ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Koaliční spor o mýto se strhl kvůli tomu, že s posledním dnem letošního roku vyprší smlouva firmě Kapsch. Ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka usiluje o to, aby byl firmě prodloužen kontrakt o další tři roky – bez výběrového řízení.
Koaliční rada jednala dvě hodiny
„Já znovu říkám, že si myslím, že to touto formou řešit nelze,“ upozornil novináře Chovanec, který na sociální síti zmínil, že ataky na Ťoka vychází z reálné obavy ČSSD. Nejde prý o žádný předvolební trik, jak naznačil při pondělní tiskovce Ťok, podle kterého jen sociální demokracie hledá nové předvolební téma.
Postoj socdem v této věci není politický trik, ale reálná obava. Je potřeba udělat vše v rámci zákona, aby mýto fungovalo.
— Milan Chovanec (@Milan_Chovanec) 7. července 2016
Koaliční rada kvůli mýtu jednala přes dvě hodiny, potvrdil České televizi Jan Birke, poslanec ČSSD a stranický expert na dopravu. „Po dlouhé, dvouhodinové debatě, která byla velmi složitá, velmi věcná nicméně, jsme došli, řekněme, k nějakému aspoň konci tak, abychom věděli, co se bude projednávat příští týden na vládě,“ uvedl Birke.
Koaliční partneři chtějí souhlas Šlechtové
Vláda téma mýta odsunula na své pondělní zasedání. Podle Birkeho jsou nyní ve hře tři možné kroky. První spočívá v podobě stávajícího modelu, který na stůl položilo ministerstvo dopravy – prodloužení smlouvy firmě Kapsch. Tehdy by však prý koaliční partneři chtěli slyšet ještě stanovisko ministerstva pro místní rozvoj, které vede Karla Šlechtová (ANO).
Za druhou variantu Birke označil to, že vše bude v plné kompetenci ministra dopravy a vláda jeho plán pouze vezme na vědomí, za třetí pak jakousi záložní variantu pro případ, že by první dvě selhaly.
Sama ČSSD prý navrhla alternativy – přejít na papírové kupony, příp. se snažit ve Sněmovně protlačit „Lex mýto“, kdy by však peníze nevybíral Kapsch, ale stát. Papírové kupony by však také byly pouze provizoriem, ztráty se v takovém případě odhadují na 40 procent. Jen za rok 2015 se přitom na mýtu vybralo 9,7 miliardy korun.
Ministr Ťok tak dostal jakýsi domácí úkol v podobě vypracování záložní varianty, on sám však celou situaci vidí jinak. „Upřímně řečeno, ono žádných variant B není. Tato varianta, si myslím, že nemá právní problémy,“ uvedl Ťok před Úřadem vlády a zastal se chystané tříleté smlouvy pro Kapsch, který dle něj deklaroval svoji ochotu a připravenost spolupracovat.
Quo vadis mýto?
— Marian Jurečka (@MJureka) 7. července 2016
Ťokův rezort se však dostal i pod palbu lidovců. „Já mám pocit, že ministerstvo dopravy za těch dva a půl roku neudělalo dostatek kroků pro to, aby tady byla vypsaná transparentní veřejná soutěž,“ uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Pokud jen stodola, tak o nic nejde.