Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

I na české silnice míří auta bez řidičů. Charanzová: „Pro ženy v Praze úžasné“

Autor: Jaroslav Šimáček - 
19. června 2016
06:30

Je to jasná vize pro budoucnost. Auta bez řidičů, která vás dopraví, kam budete chtít, aniž byste museli řešit situaci na silnici. Nastoupíte, odpočinete si nebo budete pracovat, a zase vystoupíte. Přímo před europarlamentem v Bruselu politici, včetně Dity Charanzové (ANO), testovali vozy s novými technologiemi. „Super, já jsem nadšená, kdy to bude jezdit v Praze?“ tázala se česká europoslankyně. Řešily se však i obavy - kdo bude moci za nehody a jak předcházet útokům hackerů.

Vzpomínáte, jaké mobily jste měli před deseti, patnácti lety? Kam se hrabou na dnešní chytré telefony. Stejně tak dopředu kvapí i vývoj v dalších odvětvích, včetně automobilového průmyslu. Auta bez řidičů, věčně připojení online, tedy jakési smartphony na kolech, nejsou myšlenka nová. Průlomová však zcela jistě.

Již existují, testují se na řadě míst světa od Kalifornie po Šanghaj. I v běžném provozu. Otázkou však je, kdy vyrazí na evropské silnice. Revoluci na kolech řešili na stejnojmenné konferenci v Bruselu i zástupci z řad politiků, odborníků a automobilek jako BMW či Volvo a Blesk.cz byl u toho.

Experti i politici se shodli na tom, že zatímco ve světě se tato technologie aktivně řeší, Evropa lehce ztrácí krok. Svá autonomní auta přitom chystají i světové společnosti jako Google. V rámci akce přímo před budovou europarlamentu, v docházkové vzdálenosti od míst, kde ve čtvrti unijních institucí došlo k teroristickým útokům, se „proháněla“ auta, která nepotřebují řidiče.

Spíše popojížděla, do scének z Totall Recall či Knight Ridera to bylo stále daleko, nové technologie však zaujaly i českou europoslankyni Ditu Charanzovou (ANO) či šéfa frakce ALDE a belgického expremiéra Guye Verhofstadta.

Podívejte se, jak europoslankyně Charanzová testovala auto, které samo jezdí i parkuje:

Video  Europoslankyně Dita Charanzová v Bruselu: Projela se v autě, které řídí samo.  - Blesk - Jaroslav Šimáček
Video se připravuje ...

„Pro ženskou, která furt řeší parkování ve městě, to bylo úžasný. všichni víme, jak kolikrát parkujeme na milimetry. Takže se o to nebudu muset starat, jen jsem tam zmáčkla jedno tlačítko a auto zaparkovalo samo. Fantastický pocit. Na druhou stranu přiznám, že vůbec poprvé jsem neměla kontrolu nad autem, ve kterém jsem seděla u řídícího místa. A to bylo hrozně zvláštní. Tam jsem si opravdu uvědomila, že přichází nová doba, na kterou si budeme muset zvyknout. Ten pocit byl příjemný, ale zároveň to v sobě neslo: Aha, tak já to nekontroluju. Ale co když se něco stane?“ popisovala Blesk.cz své dojmy z testovací jízdy Charanzová.

Muž od Merkelové: Rád řídím, ale tahle auta lidem pomohou

Jeden z nejvlivnějších mužů v europarlamentu Verhofstadt na samotné konferenci upozorňoval: „Je to obrovská příležitost pro evropský průmysl vést tento krok, který přichází.“ Digitální revoluce na kolech má dle něj obrovský potenciál pro evropskou ekonomiku. Ale také pro oblast bezpečnosti pro řidiče a celkového života ve městech. „Digitální revoluce je klíčová výzva pro Evropu. Bude rychlejší, než myslíme, už nyní je to realita,“ dodal.

„Jsem velký fanoušek aut, vyrostl jsem v regionu s automobilovým průmyslem. Rád jezdím sám, rád mám možnost řídit. Autonomní řízení ale není hrozba, pomáhá řidičům,“ ujišťoval německý eurokomisař pro digitální ekonomiku a společnost Günther Oettinger ze strany CDU, tedy té, kterou u našich západních sousedů vede kancléřka Angela Merkelová.

Podle něj jde o důležité změny, možnost pohnout se opět o kus dál. Zároveň ale upozornil, že je pro ně nutné připravit odpovídající legislativu. „Digitální auta musí být regulována na evropské úrovni,“ uvedl. Je si přitom jistý, že ještě dříve než auta bez řidičů, budou po Evropě jezdit kamiony bez řidičů. Mají šetřit peníze, čas i životní prostředí.

Oettinger upozornil i na jinou záležitost. „Pro další generaci budou auta méně důležitá než pro současnou. U mého 18tiletého syna má jen část spolužáků řidičský průkaz a jen 15 procent má auto,“ říkal s tím, že se otevírá prostor pro různé spolujízdy. I tady již některé firmy objevily svou šanci. Taxislužbu s auty bez řidičů chystá Uber. Eurokomisař však mluvil i o revoluci v oblasti digitální jako takové - o přesunu ze sítě 3G přes 4G až na budoucí 5G, která je dle něj v tomto případě nutná.

Obavy z útoku hackerů i ztrát zaměstnání pro řidiče

S auty bez řidičů je však spojena i kybernetická bezpečnost. Panují obavy, aby se nestala terči hackerů. Co proti tomu můžeme dělat, se ptala Charanzová přímo na konferenci Oettingera. „Všechna data mohou být ukradena, to je nebezpečí,“ připustil. Apeloval proto na to, abychom se zaměřili na podporu kybertechnologií. „Chceme, aby nám zákazníci důvěřovali, potřebujeme to, potřebujeme stoprocentní digitální bezpečnost, nulové incidenty,“ dodal Němec. 

Během debaty s řadou expertů došlo na odhalování dalších rizik. Nepřipravenost infrastruktury, otázku ztráty míst pro profesionální řidiče.

Jako červená nit se však vlekla celou akcí myšlenka bezpečnějších silnic, na kterých bude umírat co nejméně lidí. „90 procent nehod je způsobeno lidskou chybou,“ říkal Erik Jonnaert (ACEA), podle kterého je potenciál aut bez řidičů obrovský.

Jednotlivé kroky k přechodu k autům bez řidičů začaly již dříve. Přes vývoj nejrůznějších parkovacích a jízdních asistentů, senzorů, které se začaly objevovat v autech, upozorňoval Andres Kellström, specialista na automatizaci z Volva. Ve firmě vyvíjí autonomní kamiony. „Je to cesta, kterou jsme se vydali a má mnoho rozdílných kroků,“ uvedl.

Mají se již dnes kamioňáci bát o místa? „Když jsme oznámili plně automatické kamiony bez řidiče, neviděli jsme spojitost s tím, že lidé ztratí práci, ale nové možnosti,“ reagoval Kellström a zmínil transformaci zaměstnání z jednoho druhu na jiný.

Řidič jsou dnes za volantem online. Není to bezpečné, říká expert

Objevil se i problém, který se dnes týká bezpečnosti silničního provozu - nejrůznější esemeskování, volání, ale i online připojování za volantem automobilu. Chvilka nepozornosti, zaměřená na Facebook či Twitter, a tragédie je na světě.

Jak nebezpečné je užívat sociální sítě během jízdy, na to upozorňoval Dirk Wollschlaeger, generální manažer z IBM. Také dle něj by neustále online zapojená auta bez řidičů přinesla výhodu. „Auta se změní v náš třetí obývací pokoj. Po domově, práci jsou to právě auta, kde trávíme nejvíce času,“ říkal.

„Tahle auta tu budou. Auta vlastně už jsou, pokrok v téhle oblasti nezastavíme a byla by chyba to zastavovat. Dávat nějaký termín je ale hrozně těžké. Nejenže nebudeme mít legislativu nějak nastavenou, to si myslím, že bychom i stihli, ale spíše nebudeme mít nastavené podmínky, aby ta auta mohla na silnici vyjet, aby tady byla ta super konektivita, bude nám tu létat masivní množství dat,“ navázala pro Blesk.cz europoslankyně Charanzová.

„Jsem přesvědčená o tom, že já se toho dožiju a možná budu přesně v generaci těch, kteří budou rádi, že ta auta takto jsou,“ zamyslela se. „Nejde jen o bláznovství mladých, kteří budou mít rádi smartphony na kolech, ale usnadní cestování starším lidem i lidem se zdravotními obtížemi,“ dodala.

V autě bez řidiče se na místě spolujezdce projel před budovou europarlamentu i šéf ALDE Guy Verhofstadt. Podívejte se na video:

Video  Šéf ALDE Guy Verhofstadt se projel v Bruselu před europarlamentem v autě bez řidiče.  - Blesk - Jaroslav Šimáček
Video se připravuje ...

Charanzová pro Blesk.cz: Otázka viny za problémy je klíčová

Jak vy vnímáte možnou budoucnost s auty bez řidičů?

Já jako zákazník, spotřebitel, který je toho fanda, se už těším na to, až se tato samořídící auta stanou realitou, takže pro mě to, co tady zaznělo, je v podstatě to, že automobilový průmysl na to bude připravený. Ta auta budou, technologie už jsou. Ale to, co nebude připravené, je všechno okolo. Infrastruktura, to, aby nám tady to ohromné množství dat mohlo v té rychlosti běhat. Tohle je asi jedna obava - abychom dokázali připravit podmínky na to, když technologie budou připravené a my zákazníci je budeme chtít. Co bylo zajímavé i v průzkumech, bylo, že většina lidí se na to těší. Ale zároveň na otázku, pokud to auto bude schopné samo řídit a vykonávat ty funkce samo, jestli chceme, aby tam seděly děti na místě spolucestujícího. Většina se toho bojí a nechce to.

Kdo bude na vině, kdo bude moci za to, že došlo k nehodě nebo tragédii?

Tohle je klíčová otázka, kterou si musíme zodpovědět. Zaznívá to z úst všech - od spotřebitelů, výrobců, přes výrobce technologií. Co každého z nás napadne ve chvíli, kdy auto nekontroluji, co se stane, když nabourám, nebo nedej bože, když se stane vážnější nehoda. Teď máme pravidla jasně nastavená. Pokud ale já jako řidič nebudu zodpovědná za řízení vozidla, tak samozřejmě mám plno dotazů - bude to výrobce auta? Bude to ten, kdo dodal software? Na to v tuto chvíli jasnou odpověď nemáme. Proto jsme tuto debatu nastavili. Samozřejmě se nám rozcházejí názory, kdo by to měl být. Tohle bude klíčová otázka, kterou musíme zodpovědět dřív, než nám tato auta vyjedou na silnici.

Jakou roli v tomhle odvětví může hrát Česká republika?

Já myslím, že Česká republika, zvláště automobilový průmysl v ČR, hraje velkou roli, má silné postavení v naší ekonomice. Jsem ráda, že automobilový průmysl je ten, který v minulosti hodně investoval do vědy a výzkumu a právě do inovací. Já, když jsem naposledy navštívila Škodovku, což je zhruba před měsícem, tak to bylo jedno z témat, na která jsme se soustředili. Oni si moc dobře uvědomují, že tohle je budoucnost a že musí věnovat své finanční zdroje, své kapacity na to, aby se dostali do první vlny s inovacemi, které nyní přicházejí. Vidíme, že firmy, které tradiční auta nevyráběly, jako je třeba Google nebo Apple, budou vyrábět auta, i když to nebudou ta, která my si klasicky představujeme pod pojmem auto. Možná že je to právě nový trend, který mladá generace bude vítat víc. Proto jsem ráda, že konkrétně Škodovka v ČR se této oblasti hodně věnuje a vidí v tom svou budoucnost.

Vývoj samotného produktu je jedna věc, druhou věcí je přizpůsobení infrastruktury, což nebude zadarmo...

Tohle není problém jenom v ČR, je to problém celé Evropy, pokrytí v celé Evropě. Budoucností je síť 5G, která musí být blízkou budoucností a ne dalekou budoucností. A to už jen proto, aby nám ta auta sloužila, aby se to stalo realitou - my víme, že ty automobilky toho budou schopné, že to udělají - my ale musíme v tuto chvíli investovat a je to i jedna z priorit EU, abychom měli tu infrastrukturu, abychom měli 5G v Evropě. A abychom vytvořili podmínky pro to, že toto nebude překážkou vývoje.

S tím je ale také spjata obava, že data, která budou auta řídit a produkovat, mohou být odcizena, zneužita, jednotlivé systémy se mohou stát terčem kyberterorismu. Jak vnímáte toto nebezpečí?

My Evropani jsme poměrně citliví na to, co se děje s našimi daty. Tady vlastně najednou někdo bude vědět přesně, kam jsem jela, co jsem poslouchala, bude vědět v podstatě vše o mém soukromí. My se musíme zamyslet i nad tím, kde ta data budou končit, kdo s nimi může a jestli by měl, či neměl nakládat. Tady se nebavíme o tom, že hacker vám třeba vybílí účet v bance, tady se bavíme i o tom, že vám půjde o život. Že někdo z dálky bude schopen auto zastavit, zrychlit, to jsou bezpečnostní otázky, na které se musíme připravit, musíme na to nastavit jasná pravidla.

joudajoudovy ( 19. června 2016 10:10 )

jeste nam blivaci prozradte, ktere zeny v praze si tuto libustku mohou dovolit? smuclerka urcite a ty dalsi?

barracuda.sro ( 19. června 2016 08:57 )

I na české silnice míří auta bez řidičů. Na českých silnicích to ale funguje minimálně 10 let. Některá "AUTA" se chovají jako by řidiče neměly.Tak jaká novinka. Je to smutné,ale je to tak.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa