Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Muž, který dal Česku bezpečnostní pásy, vyzývá Hrad: Zemane, dej mi metál!

Autor: Milan Kolář - 
8. června 2016
19:54

Jeho zlepšováky zachránily odhadem stovky tisíc lidských životů, ale on vystoupil z anonymity až teď: inženýr František Hájek (87) sám sebe navrhl na státní vyznamenání! A Sněmovna ho zařadila na seznam lidí, ze kterých vybere prezident Miloš Zeman (71)!

Na ulicích pražského Střížkova teď František Hájek občas něco zaslechne o ješitných dědcích: Copak to se dělá, říct si Zemanovi o metál? Jenže jeho zásluhy jsou ve srovnání s některými jinými lidmi, kteří si z Hradu v minulosti odnášeli lesklou placku, nezpochybnitelné.

Zasloužil se totiž v Česku o vývoj bezpečnostních pásů i o jejich povinné zavedení v automobilech v roce 1966, o podobu světelné signalizace na železničních přejezdech i o to, že se při těžkých autonehodách začaly k rychlému vyproštění zraněných používat hydraulické nůžky. V dopravě pracuje od roku 1960 a ve stejném oboru dodnes působí jako soudní znalec. Jak totiž sám říká: „Já jsem sice kalendářně starej, ale nejsem dopravně technicky blbej…“

Pro fakt, že sám sebe navrhl na vyznamenání Za zásluhy, má jednoduché vysvětlení: Všichni, kteří znali jeho práci a mohli by ho na Hrad doporučit, jsou už mrtví. A v jeho postoji nevidí nic zavrženíhodného ani psycholožka Radana Štěpánková: „Je velmi pravděpodobné, že za jeho sebejmenováním na státní vyznamenání stojí obyčejná touha po uznání, že jeho práce si žijící generace váží…“

Bezpečnostní pásy v autech

František Hájek: „Podílel jsem se na vývoji. Ta kšanda musí mít pevnost, aby udržela tunu a půl, a zaručenou průtažnost, tak s ní přišli za námi do výzkumu, kde jsme měli trhačku na materiály. Když tu kšandu pletli, tak měla jeden druh vláken původně kratší a ta právě nedržela. Museli jsme změnit celý způsob »štrikování«. A to byl právě můj příspěvek do vývoje.“

Blesk: Jen mezi lety 2005 až 2015 zemřelo kvůli nepoužití bezpečnostních pásů 1285 řidičů, 296 cestujících na předním a 311 na zadním sedadle. Kolika lidem pásy zachránily život, statistiky neevidují…

Výstražná světla na přejezdech

František Hájek: „Bílé světlo na přejezdech je také moje dítě. Na přelomu 50. a 60. let jsem byl na ministerstvu dopravy a pokoušel jsem se ten nápad dát do oběhu. Ale třikrát se mi to vrátilo. Práce jim smrděla, víte? Navíc na železnici jde pořád všechno jako za Marie Terezie čili pěkně pomaloučku. Nakonec k tomu přispěla náhoda… Ale výstražná světla dodnes pomáhají.“

Blesk: V ČR je 3,5 tisíce železničních přejezdů zabezpečených pouze varovnými světly. Lze odhadnout, že denně zachrání před nebezpečím desetitisíce řidičů.

Hydraulické vystříhávací nůžky

František Hájek: „V rámci jistého výzkumu jsem zjistil, že velké procento lidí zůstává v autech po nehodách zaklíněno. Inspiroval jsem se tehdy na letišti, kde podobné nůžky měli. Nechal jsem zprvu udělat dvoje, které pracovaly s tlakem 250 atmosfér. Byly sice dimenzovány na víc, ale zase jsem tady nesehnal takovou pumpu. Nakonec se vše povedlo a dodnes slouží.“

Blesk: Jen v roce 2015 hasiči zachránili pomocí hydraulických nůžek z havarovaných vozidel 1433 osob (v průměru 4 za den).

Vše o státních vyznamenáních čtěte zde >>>

djaba ( 9. června 2016 19:38 )

 Teda to je drzost , obšlehnout z ciziny zařízení a chtít za to metál .

santikxauz ( 8. června 2016 20:59 )

A nechtěl by ještě finanční odměnu?

agent ( 8. června 2016 20:23 )

Ona motorka má vepředu airbag která ti zlomí vaz když nebudeš připoutanej ?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa