Čínští turisté berou Česko útokem. Mají fobie z čísla čtyři i vysoké nároky

Autor: Jaroslav Šimáček - 
6. 5. 2016
05:32

Také přímá letecká spojení mezi Českem a Čínou zapříčinila, že se k nám vydává stále více Číňanů. Za loňský rok jich bylo přes 285 tisíc. Česko má nyní hlavní turistickou sezonu teprve před sebou, je ale patrné, že vzestupný trend bude pokračovat. Přináší s sebou však i úskalí. Chybějící tlumočníky či svébytné potřeby čínských turistů nejen v ubytovacích zařízeních. Včetně např. fobie z čísla čtyři. Čínský turista rovná se náročný turista, upozorňují přitom experti.

„Čínští turisté požadují kvalitní služby, ubytovávají se zpravidla v 5hvězdičkových hotelích,“ řekla Blesk.cz Kateřina Petříčková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Obvyklý program čínských turistů v České republice tvoří návštěvy památek, nákupy, pivní a gastronomická turistika či lázeňská turistika. Nejoblíbenější destinace v České republice jsou Praha, Karlovy Vary, Český Krumlov,“ popisuje.

„Nízká cena není hlavním kritériem, do Evropy jezdí bonitní čínská klientela,“ uvádí k tomu nedávná zpráva agentury CzechTourism. „Současný čínský turista vyrůstal jako jedináček, je zvyklý vždy dostat, co chce, vše se točí kolem něj,“ upozorňuje dále agentura. Loni zaznamenala 285 404 příjezdů a upozorňuje, že mají dlouhodobě rostoucí tendenci.

„Čínský turista je obecně velmi náročný a on v podstatě za své peníze chce služby na poměrně vysoké úrovni,“ potvrdil Blesk.cz Ladislav Cirhan, ředitel vydavatelství a cestovní agentury Freytag-Berndt, která se již řadu let zaměřuje právě na cesty skupin čínských turistů do střední Evropy.

V roce 2015 se Číňané stali nejvíce utrácejícími turisty v Česku. Nakupují hlavně módu a oblečení, hodinky a šperky, případně sklo. „Oni jsou velmi dobří obchodníci. Většinou se dlouho rozhodují, pokud chtějí něco koupit. V případě, že se rozhodnou, tak chtějí jenom to nejlepší zboží. Samozřejmě čínský turista, když je na cestách, tak musí celé rodině přivézt dárky. Je běžné, že když nakupuje v prodejnách skla, nenakoupí jednu sadu, ale pět šest,“ uvádí Ladislav Cirhan.

Varné konvice nutností, pozor na číslo čtyři. Je jako smrt

Číňané však mají i svébytné požadavky. Třeba při ubytování. „Varná konvice a wifi spojení je nutnost,“ upozorňuje agentura CzechTourism. Proč právě varná konvice? Kvůli dostupnosti horké vody, kterou pijí či používají na čaj, čínské polévky nebo nudle. 

Svou roli pak může hrát i fobie zvaná tetrafobie. „Číslovka čtyři se vyslovuje podobně jako slovo smrt, proto není vhodné ubytovávat čínské turisty ve 4. patře, v pokojích obsahujících číslovku 4, usazovat je ke stolu po čtyřech a podobně. Přesným opakem je číslovka osm, ta je v čínské kultuře považována za šťastné číslo,“ upozorňuje CzechTourism.

Cirhan souhlasí a upozorňuje na další specifikum. „Čínský zvyk vyhýbat se 4. patru je pravidlem. Čínský turista také ochutnává lokální kuchyni, ale velmi důležitá je také čínská strava, kde velmi dbají na to, aby měli i čínskou kuchyni k dispozici. Není to ta čínská restaurace evropského typu, oni chtějí tu svojí,“ uvedl pro Blesk.cz šéf Freytag-Berndt.

Aktuální údaje o návštěvnosti z Číny za tento rok zatím dostupné nejsou. „Data za 1. čtvrtletí budou k dispozici až příští týden, kdy je vydává Český statistický úřad. Očekáváme, že letos by se na příjezdech mělo pozitivně projevit otevření přímé linky Praha – Peking (zahájeno v září 2015), nicméně nelze vyloučit, že nedávné teroristické útoky v Paříži a Bruselu negativně ovlivní příjezdy do celé Evropy,“ vzkázala Blesk.cz vedoucí tiskového oddělení CzechTourism Markéta Fišerová, která je shodou okolností právě v Číně při příležitosti státní návštěvy české delegace v čele s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou.

„Čínští turisté přijíždí většinou organizovaně a ČR je jednou z více zemí, kterou během jedné dovolené navštíví. Z toho plyne i to, že jejich průměrná délka pobytu je kratší než u ostatních zahraničních turistů. Z časových důvodů tak navštěvují ty nejvyhlášenější památky – Prahu a památky UNESCO, mezi kterými dominuje Český Krumlov,“ dodává Fišerová.

 

Svatba čínského moderátora i čínský film jako reklama na Česko

Podle březnové zprávy CzechTourismu zamířilo loni do Česka 40,6 % Číňanů ve věku 15–29 let, 45,7 % pak ve věku 30–44 let. Hned 88 procent lidí bylo v Česku poprvé. Za aktuální trendy čínských návštěv v Česku označuje mj. svatební cesty, lázeňskou turistiku, ale také cestování po stopách čínské romantické komedie Somewhere Only We Know, kterou natáčela čínská režisérka právě v Praze.  

„Vzhledem k tomu, že v Číně skutečně – ať už na tom mediálním poli, nebo na tom poli nabídky zboží – je nabídka nepřeberná, prezentace je velmi, velmi důležitá. Číňané si vybírají podle toho, co se dozví v médiích, co je pro ně zajímavé. Film, který se natáčel v Praze a natáčela ho čínská režisérka, to je velké lákadlo pro návštěvu. To samé známý příběh o tom, kdy měl svatbu tady známý čínský novinář a moderátor, to je skutečně velkým impulzem pro Číňany, že cestují do ČR,“ objasňuje Cirhan.

Pod zvýšenou návštěvnost se ale podepisují i přímá letecká spojení nejen mezi Prahou a Pekingem, ale i s dalšími čínskými městy – Šanghají a Čcheng-tu. Pravidelné jsou však zatím pouze s Pekingem.

Otázkou pak také je, jaký dopad bude mít nedávná, v Česku ostře sledovaná návštěva čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, kterého Miloš Zeman přivítal nejprve na zámku v Lánech a poté i na Pražském hradě. Právě Zeman upozorňoval v souvislosti s Čínou nejen na možné ekonomické transakce, ale i příliv turistů např. do lázeňských oblastí.

„Obecně je velmi pozitivní na cestovní ruch v Číně, jaké jsou vztahy mezi jednotlivými státy. Samozřejmě i to, že čínský prezident navštívil ČR, nepochybně přispěje ke zvýšení zájmu,“ dodal pro Blesk.cz Cirhan. „Čím dál více se stává, že oni do ČR přiletí a celý pobyt mají v ČR. Nicméně čínský turista jako takový, vzhledem ke vzdálenostem, které v Číně jsou, je skutečně zvyklý cestovat na velké vzdálenosti. Je běžná praxe, že procestují dvě nebo tři země. Pro ně je v podstatě střední Evropa, kde nejsou nějaké výrazné vzdálenosti mezi Prahou, Vídní, Budapeští, Bavorskem, Mnichovem, jednou oblastí.“

Asociace cestovních kanceláří: Cílem je, aby tu byli déle než 2,5 dne

Zaznamenali jste v letošním roce zvýšený zájem čínských turistů o Českou republiku?

„Pro Českou republiku je čínský trh v cestovním ruchu dlouhodobě prioritní, proto i patřičná propagace cílí na tento trh. Zájem o rozvoj spolupráce v cestovním ruchu je na obou stranách a zavedení přímých linek Prahy s Čínou usnadňuje výměnu turistů, prohlubuje důvěru a tím zvyšuje návštěvnost. Rostoucí trend návštěvnosti ČR čínskými turisty bude jistě pokračovat i v letošním roce. Cílem ubytovatelů a českých cestovních kanceláří však je, aby čínská klientela zůstávala u nás déle než průměrných 2–2,5 dne. Tomu by právě přímé linky měly napomoci. Přínos v tomto směru můžeme hodnotit ale až po hlavní letní turistické sezoně. V loňském roce navštívilo naši zemi přes 288 tis. Číňanů, což je o 37 % více než v r. 2014.“

Co čínské turisty táhne do Česka především? O jaké oblasti mají největší zájem? 

„Čínské turistické skupiny obvykle stráví v České republice okolo 2 nocí, v rámci okruhu po zemích střední a východní Evropy. Nejčastějšími turistickými okruhy ve střední Evropě jsou Rakousko – Maďarsko – Česká republika nebo Rakousko – Česká republika – Německo. Aktuálně nabízené balíčky cestovních kanceláří zahrnují v drtivé většině Prahu (69 %), Český Krumlov, Plzeň, Karlovy Vary, Brno a Telč. Obvyklý program čínských turistů v České republice tvoří návštěvy památek, nákupy, pivní a gastronomická turistika či lázeňská turistika. Turisté z asijských zemí jsou Prahou absolutně nadšeni, jelikož obdivují nevídaně rozsáhlé, dochované historické památky a kulturu odlišnou od jejich.“

Hospodářské noviny v dnešním vydání uvádí, že české hotely nejsou na větší příval čínských turistů připravené. Chybí weby a materiály v čínštině, čínská menu v restauracích aj. Souhlasíte?

„Vízová povinnost a jazyková bariéra jsou významnými překážkami rozvoje cestovního ruchu mezi naší republikou a Čínou. Turisté z ČLR zpravidla neumí anglicky a vyžadují čínské průvodce a tlumočníky. Nicméně turistické služby se tomu přizpůsobují. Zejména v Praze narůstá množství propagačních materiálů a informací v čínštině. Např. na stránkách Prague City Tourism jsou některé brožury i v čínské mutaci. V loňském roce ubytovaly české hotely o 35,3 % více čínských turistů než v r. 2014. Nedomnívám se proto, že by počet čínských překladů měl vliv na návštěvnost. Čínské skupiny turistů cestují vždy s čínským doprovodem a tlumočníky. Jsem přesvědčena, že do budoucna, pokud se hotely budou chtít zaměřit na čínskou klientelu, budou muset zajistit potřebné překlady.“

Doporučujeme
1912 ( 6. května 2016 17:00 )

superMÁME TO RÁDI OBA S MANŽELEM vše sledujeme nebo na TELEVIZNÍCH STANICÍCH NĚMECKA tyto zajímavé informace o Číně pokud mi bude sloužit zdraví jistě se vydáme s manželem byla i 2x na NZ chystáme se znovu tak uvidím třeba to změním !!

sendrazak ( 6. května 2016 14:51 )

pro rego :: Až po tobě,ty nedonošený spratku víme ??

rego ( 6. května 2016 13:59 )

senilnídrazak-nulo nevtírej se a chcípni!

ivoadler ( 6. května 2016 10:34 )

Chtějí za své peníze jen to nejlepší! Kdo by nechtěl. Nebo si naši antikomunističtí blbečkové myslí, že jim bude stačit, když dostanou najíst? Čína je na obrovském vzestupu. V televizi běží řada čínských seriálů (Nová hedvábná cesta, čínská gastronomie, největší čínské stavby atd). Kdyby tu Číňani začali masivně investovat, což nelze vyloučit, tak si naši havloidní degeneráti nechají udělat šikmý oči.

sendrazak ( 6. května 2016 10:01 )

Á jejej !! rego se nám už taky vyhrabal ze stohu že ????

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud