Stavba dálnic musí jet dál: Propadlé posudky ignorujme, navrhuje opozice

Autor: ČTK - 
5. 5. 2016
11:52

Sněmovna by podle ODS měla odmítnout postoj Evropské komise, která nechce uznat starší posudky EIA, které řeší vyhodnocení vlivů na životní prostředí u dopravních staveb. Novinářům to ve čtvrtek řekl předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura. ODS a TOP 09 kvůli tomu na čtvrtek iniciovaly mimořádnou schůzi dolní komory. Vláda se chce novým posudkům EIA vyhnout jen u 11 ze stovky převážně dálničních úseků, potvrdil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

„Navrhujeme Poslanecké sněmovně, aby důrazně odmítla princip retroaktivity, který Evropská komise vůči České republice uplatňuje. Všechna stanoviska EIA jsou platná a nyní nás Brusel nutí k tomu, abychom zpětně řekli, že to neplatí, a abychom vypracovali stanoviska nová,“ uvedl Stanjura.

Znamenalo by to podle něj zdražení a prodloužení staveb až o pět let. Jen nové posudky by stály až čtvrt miliardy korun, poznamenal.

Sobotka novinářům potvrdil, že vláda do konce května projedná novelu, která by bez opakování procesu EIA umožnila stavbu 11 převážně dálničních úseků. Sněmovna by ji pak měla schválit zrychleně na mimořádné schůzi, přeje si premiér.

Mezi těmito stavbami jsou obchvat Českých Budějovic, úsek Pražského okruhu D1 u Běchovic, pokračování královéhradecké dálnice D11, obchvat Frýdku-Místku nebo železniční trať Sudoměřice–Votice. Bude však třeba se ještě domluvit s Evropskou komisí na tom, aby nekomplikovala čerpání evropských prostředků i na tyto stavby, podotkl Sobotka.

Problémy s posudky dopadů na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které Unie neuznává. Nové posudky by se tak měly týkat 87 staveb. „Ministerstvo dopravy už od samého začátku letošního roku pracuje intenzivně na tom, aby byla získána nová EIA,“ dodal premiér.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud