Náměstek Valachové se vymlouval kantorům: Já se snažím! Ale nemám žádnou pravomoc
Přijel na víkendovou konferenci Asociace speciálních pedagogů (ASP) a čekalo se, že řekne, co bude dál v souvislosti s obávanou inkluzí. Náměstek ministryně školství Stanislav Štech (61) ale místo toho kantory pořádně nadzdvihl. Otázky ignoroval a jen se snažil obhajovat sám sebe.
„Já se nevyhýbám pozvání jakékoliv organizace, která chce mluvit o této tematice, rád bych už ale mluvil o jiných, protože slyším-li slovo inkluze, mám zdravotní potíže, teda tělesné,“ začal Štech svůj proslov. Kantoři byli z jeho slov paf. „To, co mě v uvozovkách uklidnilo, je, že všechny země mají s inkluzí podobné problémy, ale chápu, že vás to uklidnit nemůže,“ pokračoval náměstek.
Na výtku, že ministerstvo s učiteli málo komunikuje a krajům naznačuje, ať se do toho nepletou, reagoval po svém. „Já mám takový práce, připravujeme směrnice pro asociaci krajů a svaz měst a obcí. Já se snažím, i když nemám vůbec žádnou pravomoc, protože politický náměstek nemůže skoro nic. Budu vám fandit a pomáhat, i když nejsem členem žádné politické strany,“ řekl. To už se lidé v sále smáli. „O konkrétních věcech jsme se nedověděli nic. To si z nás dělá legraci? To nemůže myslet vážně,“ komentovali Štechův projev učitelé.
O tom, jak by měla inkluze fungovat v praxi, nezaznělo ze Štechových úst ani slovo. Místo toho rozebíral jen výsledky vlastní analýzy inkluze, které poslal do Francie, aby mohly vyjít v knize Trápení s inkluzivním vzděláváním v Evropě.
Tím rozlítil hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického (33, ČSSD). „Je to pořád dokola. Mě jako zřizovatele škol v tuto chvíli zajímá, co bude s financováním, co bude s úvazky. Vypadáme jako blbci, protože nedokážeme učitelům odpovědět na spoustu věcí,“ řekl a dodal: „Co to bude od 1. 9. pro krajský rozpočet? Jsme ubezpečováni, že od 1. 9. se nic nestane, ale ono je třeba v těch budovách třeba natírat okna.“
Na konferenci speciálních pedagogů vystoupil i bývalý ředitel soukromého gymnázia PORG Václav Klaus (46) a nebral si servítky. „Lidé jako paní ministryně Valachová, i když ta je jenom takovým nastrčeným »bílým koněm«, skutečně chtějí zničit speciální školy. Tohle tažení se chystalo dlouho, proto nemají speciální školy přístup k evropským dotacím, proto na většině z nich jsou mzdy ořezané na základní tarif, proto je příchod každého žáka složitější a složitější. Přitom existují děti, které potřebují speciální, pomalejší a jednodušší přístup.“
Co je smyslem kampaně Blesku
- Zabránit likvidaci škol se speciálním vzděláváním a vrácení přílohy LMP (lehké mentální postižení) k rámcovému vzdělávacímu programu.
- Umožnit rodičům dětí s LMP bezvýhradně svobodnou volbu výběru školy. Povinnost rediagnostiky (posouzení aktuálního stavu) jejich dětí upravit ve shodě s podmínkami, které platí pro děti s LMP v běžných základních školách.
- Zajistit školám se speciálním vzděláváním jako formou specifického vzdělávání legislativní oporu a podporu ministerstva školství.
- Umožnit školám se speciálním vzděláváním čerpat dotace za stejných podmínek, jaké mají běžné školy.