Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Billboardy mají u dálnic zůstat, žádá poslanec ANO. Ťok i Babiš jsou proti

Autor: Václav Lang - 
9. dubna 2016
16:00

Přesně za rok a půl už by podél českých dálnic a silnic první třídy neměl stát ani jeden billboard. Dohodu, kterou parlament před čtyřmi lety obtížně protlačil skrz silnou reklamní lobby, teď chce potopit vládní poslanec za hnutí ANO Stanislav Berkovec. Navrhuje prodloužit stávající pětiletou lhůtu pro odstraňování o dalších pět let. Ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem (ANO) to ale striktně odmítá. A proti je i šéf ANO Andrej Babiš.

Teprve dlouhotrvající ostrá kampaň přiměla v roce 2012 politiky, aby nakonec schválili odstranění billboardů alespoň z okolí nejfrekventovanějších komunikací. Poutače měly podle původního návrhu zmizet do deseti let, nakonec se lhůta zkrátila na polovinu.

Středočeský poslanec Berkovec, zvolený jako nestraník za hnutí ANO, teď žádá o dalších pět let k dobru. A vysvětluje, že důvody jsou dva: jedním z nich je dopad na zahraniční investory, druhým dopad na české firmy a státní rozpočet. 

Stanislav Berkovec, poslanec za hnutí ANO Stanislav Berkovec, poslanec za hnutí ANO | Archiv Blesku

„Stát novelou přikročil k opatření, jež na některé na trhu působící subjekty s cizozemským trhem bude mít zcela fatální dopady,“ píše Berkovec ve svém návrhu a varuje před případnými arbitrážemi, které by mohli zahraniční investoři vznést proti Česku.

Berkovec: Tisíce lidí přijdou o práci, stát bude tratit stamiliony

Jako druhý důvod uvádí Berkovec ztrátu tisíců pracovních míst. O zaměstnání by podle něj přišlo až 3800 pracovníků reklamních agentur, tiskáren nebo lepičů. Stát by podle něj také přišel zhruba o 800 milionů korun na dani z přidané hodnoty, 500 milionů na dani z příjmu a 200 milionů na příjmu do veřejných rozpočtů z pronájmu prostoru pro reklamu.

Výměnou za prodloužení lhůty nabízí memorandum, v němž by se Svaz provozovatelů venkovní reklamy vzdal možnosti arbitráží vůči ČR a zavázal se k pomoci s odstraňováním „černé“ reklamy.

Hlavním argumentem pro odstranění billboardů byl vysoký počet nehod. Takto vypadá srážka s billboardem. Hlavním argumentem pro odstranění billboardů byl vysoký počet nehod. Takto vypadá srážka s billboardem. | HZS Moravskoslezkého kraje

I tak ale jeho návrh s největší pravděpodobností neuspěje. Zásadně proti je totiž ministr dopravy Dan Ťok, rovněž nestraník za ANO.

„Absolutně odmítám jakýkoliv časový posun při odstraňování billboardů. Platí stále, že mají z dálnic zmizet. Řidiče nemá rozptylovat na silnicích reklama. Jestli se máme inspirovat bezpečností provozu v Německu, Dánsku, Belgii nebo Španělsku, pak od odstranění billboardu nesmíme pod vlivem reklamní lobby ustoupit,“ uvedl pro Blesk.cz ministr.

Babiš: Jsem proti billboardům, poslance neřídím

A na Twitteru zareagoval i Andrej Babiš. „Já jsem jednoznačně proti billboardům - a poslance neřídím,“ zmínil v reakci na zprávu o počínání poslance svého hnutí.

Návrh zákona, podle kterého mají poutače do prvního září příštího roku mizet, uvádí, že velkoplošné reklamy nebudou smět být blíž než 250 metrů od dálnic nebo silnic první třídy. Výjimka se bude vztahovat pouze na reklamy provozoven stojících přímo u komunikace, například benzinek.

henryj ( 9. dubna 2016 14:40 )

Mgr.BERKOVEC,JE SKUTEČNÝ MAGOR,co odešel od GONDÍKŮ,už tam mu hrabalo,tak je nyní jenom takový příštípkář jako oslík Marek Bendů". Nic zléhomu nepřeji,ale pokud by se vysekal,tak ať se mu to připomene a kujevsky bolí.

pride1 ( 9. dubna 2016 13:35 )

pan B. se svými kamarády z Harleye mají kamarády v reklamkách....asi, tak bojuje

cqv1b ( 9. dubna 2016 12:33 )

billboardy u dálnic jsou příšerné. jen zohyzďují okolí. doufám, že budou co nejdříve odstraněny

kradu ( 9. dubna 2016 11:32 )

jedině KSČM nán pomuže

hejhej ( 9. dubna 2016 11:06 )

moiza: Reklamy na bilbordech, politická kampaň je vyhazování peněz a naprosto zbytečná. Myslím, že většina lidí si těch blábolů ani nevšimne. Mě osobně nezajímají žádné reklamy, žádné sliby politiků. Stačí sledovat, jak se chovají a ne, že před volbama mají najednou zájem o voliče. Stejně tak s nabídkami zboží, nezajímá mě, co mi cpou.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa