Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Inkluze podle Valachové nic nezmění: 5 věcí, které ministryně neřekla

  • Autor: Vera Renovica - 
    7. 4. 2016
    06:22

    Do prvních ročníků běžných i speciálních základek se zapsalo přibližně stejně dětí jako loni. Inkluze tedy od 1. září nic zásadně neovlivní. To uvedla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Dobrá zpráva? Anebo údaj, který zatím o ničem nevypovídá? Proti stanovisku ministerstva vystupuje Asociace speciálních pedagogů, podle níž to bude dramaticky jinak. Počet zapsaných dětí nic nedokazuje, protože jsou ředitelé praktických základek v květnu povinni upozornit rodiče, že své potomky mohou umístit do běžného vzdělávacího proudu. Podívejte se, jak to podle speciálních pedagogů bude vypadat od příštího školního roku doopravdy…

  • 1.A co ostatní děti?

    Statistiky, které předkládá ministerstvo, hovoří o nových prvňáčcích. Nemluví však o stávajících žácích základních škol praktických s diagnózou lehké mentální postižení (LMP). Právě jejich rodiče budou systematicky urgováni, aby jejich dítě šlo na běžnou základku – ať už do běžné třídy, kde takovýchto dětí lze vyučovat maximálně 4, anebo do speciálně zřízených tříd na běžných základkách.

    Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla | Shutterstock.com

  • 2.Uvidí se až v květnu

    Ředitelé škol samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (tedy také základek praktických) mají povinnost do 31. května oslovit zákonné zástupce žáků s možností, že by jejich dítě mělo studovat na základce běžné. Poradna pak musí vyhodnotit, zda dítě s podpůrnými opatřeními zvládne základku běžnou – v takovém případě bude doporučeno tam –, anebo ne, v takovém případě bude moci zůstat na speciální škole. Kontrolu nad přesuny dětí tak mohou efektivně mít poradny a až v druhé řadě rodiče.

    Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla | Shutterstock.com

  • 3.Různá pravidla

    Pokud se rodiče rozhodnou své dítě s diagnózou LMP ponechat na základce praktické, budou muset procházet opětovnou diagnostikou každý rok. To je stresující jak pro žáka, tak pro zákonného zástupce. V případě zlepšení výsledků, například měření IQ, navíc speciální pedagogové argumentují, že dítě vykáže lepší výsledky jen proto, že si zvykne na formu testování. Pokud se rodiče rozhodnou dítě přesunout na základku běžnou, tak se tato diagnostika bude opakovat méně často. I tato rozdílnost se dá považovat za nátlak.

    Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla | scom

  • 4.Rozhodne zřizovatel

    O tom, zda základní školy praktické zůstanou zachované, bude nakonec rozhodovat zřizovatel (zpravidla kraj). Na toto rozhodnutí nemá dosah ani ministerstvo, přesto se snaží kraje ovlivnit, aby tyto školy byly zřizovány takzvaně »jednodruhově«, příklad: základní škola pro žáky s LMP. To by školu limitovalo, aby nemohla vzdělávat jiné dítě než právě s takovouhle diagnózou, a v podstatě mohlo vést k jejímu zániku.

    Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla | Jan Doležal, scom

  • 5.Hra o čas

    Lze souhlasit se stanoviskem ministryně, že 1. září se pro nové prvňáčky nic převratného nechystá. Je však sporné, jestli uvedená čísla o zápisech budou vypovídat o skutečném stavu věci. U žáků zapsaných do běžných základek může dojít ke zjištění, že mají speciální vzdělávací potřeby až časem. A vzhledem k normám, které tvrdí, že by měl být žák přednostně vzděláván v běžné základce, by jeho přestup na základku praktickou mohl být komplikovaný. I to by pak mohlo čísla, která vycházejí pro ministerstvo pozitivně, podstatně změnit.

    Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla Argument Kateřiny Valachové pro inkluzi: Od září se nic nezmění, a mám na to data! Jenže...5 věcí, které ministryně neřekla | Shutterstock.com

  • 6.Výzva pro čtenáře!

    Souhlasíte s inkluzí, nebo jste zásadně proti? 

    Pište nám své názory a příběhy na e-mail:

    inkluzeblesk@cncenter.cz

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Video se připravuje ...
Další videa