Volební boj odstartován: Stát není firma, jsou to lidé, útočí ČSSD na Babiše
Sociální demokraté si na kampaň před letošními krajskými a senátními volbami vyhradili řádově 100 milionů korun. Informoval o tom v úterý místopředseda strany pro hospodaření Martin Starec. ČSSD zároveň zahájila jarní část kampaně, když v některých novinách zveřejnila inzeráty, kterými se vymezuje vůči ministru financí a šéfovi hnutí ANO Andreji Babišovi. Právě ANO by přitom mělo být v podzimních volbách největším soupeřem ČSSD.
„My jsme si vyčlenili v rozpočtu částku řádově 100 milionů korun,“ řekl Starec, podle něhož zatím sociální demokracie nepočítá s tím, že by si na volby musela půjčovat. Asi dvě třetiny z této částky mají jít na krajské volby, třetina na ty senátní.
Částka, o níž v úterý ČSSD informovala, je výrazně vyšší než rozpočty ostatních stran pro podzimní klání. Opoziční TOP 09 zatím hovořila o desítkách milionů na kampaň, lidovci a hnutí Starostové a nezávislí o 15 milionech. Komunisté se chtějí vejít do 20 milionů a Úsvit s Blokem proti islámu do deseti milionů korun. Hnutí ANO ještě částku nezveřejnilo.
Právě vůči tomuto koaličnímu partnerovi se sociální demokracie začala svou kampaní už nyní vymezovat. Například v inzerátu zveřejněném na titulní straně Práva píše: „Stát není firma. Je to společenství lidí.“ Naráží tak na časté tvrzení Babiše, který je zároveň majitelem koncernu Agrofert, že chce stát řídit jako firmu.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v úterním rozhovoru pro Českou televizi uvedl, že doufá, že se vládní strany dokážou přenést přes soupeření, které je ve volbách logicky čeká. Koaliční partneři podle něj musí přistupovat odpovědně k tomu, že je před nimi ještě hodně práce a spojuje je odpovědnost dotáhnout do konce sliby z doby vytvoření kabinetu.
Jestli se ale stranám podaří vést kampaň pozitivně, není vůbec jasné. Do protiútoku přešel první místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek. „Je to škoda, že stát není řízen jako firma, protože pokud by byl stát řízen jako firma, tak by určitě nevěnoval panu Bakalovi 40 000 bytů zadarmo. To by určitě soukromá firma neudělala,“ uvedl v narážce na privatizaci OKD za koaliční vlády, v níž byl Sobotka ministrem financí.Podobně hovořil i Babiš. „Já tomu rozumím, že je to takové ironizující heslo proti mně, ale mně to nevadí. Ono to vychází pravděpodobně z toho, že ti lidi, co to propagují, netuší, co je to firma, protože nikdy nebyli v reálném životě,“ řekl v Poslanecké sněmovně novinářům.
Sociální demokraté v inzerátu také zveřejnili odkaz na stránky kampaně, na nichž mimo jiné zdůrazňují některé výsledky dvou let ČSSD v koaličním kabinetu. Podle některých koaličních poslanců se tím ale strana chlubí zákony, které podpořila celá koalice. „Volební marketing je volební marketing a to k tomu patří,“ reagoval vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek.
Sociální demokracie k výročí dvou let ve vládě nechala vytvořit i video, kde vysvětluje, co všechno se jí povedlo prosadit, podívat se na něj můžete zde:
Tak proč se o něj Sralbo... nestaráš?