O plánu ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) jednali hejtmani před časem v Brně. „Dohodli jsme se, že společný pracovní tým ministerstva školství, krajů a měst a obcí prověří připravenost a zabezpečení celého projektu včetně jeho dlouhodobého financování,“ řekl pro Blesk.cz Hašek. Výsledek prý očekává do března.

 

Fakt, že vedení žádného z krajů s novelou nesouhlasí, prozradil Blesku prezident Miloš Zeman. Sám se prý bude snažit paní ministryni přesvědčit, aby plán odložila.

 

Video
délka: 06:27
1080p 720p 480p 360p 240p

Zeman - Inkluze Blesk TV

 

Svůj nesouhlas vyjádřili pro Blesk.cz všichni z oslovených radních pověřených školstvím napříč republikou. „Co se týče Olomouckého kraje, vedení kraje nesouhlasí s inkluzivní novelou školského zákona. Aspektů, proč krajská rada nesouhlasí, je celá řada a je to velké téma na odbornou diskuzi,“ domnívá se Zdeněk Švec (KSČM).

 

Ani Plzeňský kraj nesouhlasí se záměrem MŠMT. „Tímto krokem může dojít ke snížení kvality výuky pro všechny žáky. Školy ‚hlavního vzdělávacího proudu‘ nejsou na tuto situaci připraveny ani po personální, materiální, ale ani finanční stránce,“ obává se Jiří Struček (ČSSD), náměstek hejtmana Plzeňského kraje.

 

Nově zařazení školáci budou zdržovat výuku, tvrdí radní

 

Radní Jihočeského kraje Tomáš Vytiska (KSČM) prohlásil, že školáci takto nově zařazovaní do základních škol budou komplikovat výuku. „Ostatně stačí si přečíst Jirotkova Saturnina s důvody, proč syn tety Květy Milouš navštěvoval speciální školu – aby nezdržoval výuku žáků v normální škole,“ prohlásil. Podle Vytisky odborná školská veřejnost inkluzi naprosto odmítá jako nešťastné rozhodnutí.

 

Podle radní z Vysočiny Jany Fialové (ČSSD) je možné, že se po 1. září 2016 na základních školách nic podstatného nestane. Pokud to ale bude jinak, měla už být dávno vedena profesionální informační kampaň. „Nezpochybňuji princip inkluze samotné, pokud na něj budou připraveni učitelé, bude k dispozici dostatek asistentů a především budou mít dostatek informací rodiče bez ohledu na to, kterou základní školu jejich děti navštěvují. Pokud v tomto režimu výuky budou spokojené děti, kterých se změna týká – právě o nich totiž měla tato změna být,“ dodala.

Ani sociálnědemokratická radní za Pardubický kraj Jana Pernicová není s plánovanou inkluzí spokojená: „Bohužel se domnívám, že při plánované hodinové diskusi paní ministryně s pedagogy našeho kraje 1. února těžko odpoví. Za hodinu nezvládne nic,“ říká.  „Specifické podmínky pro vzdělávání jim (dětem v praktických školách – pozn. red.) mohou poskytnout právě pedagogové praktických a speciálních škol – malé kolektivy a kvalifikování speciální pedagogové. Tím je české školství ve světě jedinečné,“ dodala.

 

Mezi největší „nedodělky“ návrhu podle ní patří, že učitelům na základních školách chybí potřebné psychologicko-didaktické kompetence, je nedostatek psychologů, není jasná pracovní náplň pedagogických asistentů a je jich nedostatek. Školy také nejsou vybaveny kompenzačními pomůckami a budou zanikat praktické školy.

 

„Přesunem dětí do běžných tříd se těžko zvýší jejich vzdělanostní potenciál, aby se svými výsledky mohly zařadit jinam, než na úplný konec třídy. Tím je odsuzujeme do role trvale neúspěšných dětí. A základem je, že děti musí zažít úspěch. Rovněž se zvýší agresivita dětí a šikana a nevím, jak budou v takovém prostředí pedagogové pracovat s nadanými dětmi,“ uzavřela.

 


 

Milí čtenáři, učitelé, rodiče!

Souhlasíte s inkluzí, nebo jste zásadně proti? Máte zkušenosti s výukou v praktické škole? Dotkne se inkluze vás a vašeho dítěte? Nemohl váš potomek studovat na běžné základní škole? Je vaše dítě diskriminováno? Pište nám své názory a příběhy na mail: inkluzeblesk@cncenter.cz

 

Vaše náměty, zkušenosti, postřehy rádi zveřejníme.

 

NAPIŠTE NÁM SVŮJ PŘÍBĚH/ZKUŠENOST

Počet zbývajících znaků: