Paní Naďa (42) provozuje penzion pro psy. Když jí z neznámého čísla nabídla operátorka možnost zvýraznění jejího inzerátu, nebyla proti. Předpokládala, že jí volá správce stránek, na kterých už mnoho let inzerát má. „Operátorky jsem se ptala, kolik by to stálo, operátorka mi sdělila, že kolem dvou a půl tisíce korun,“ říká paní Naďa. „Řekla jsem, že bych tuto částku snad vydýchala,“ dodává žena. Operátorce prý ale řekla, ať jí pošle e-mailem nabídku, na základě které se rozhodne, zda si službu koupí, nebo ne.

„Za pár dnů mi místo nabídky přišla rovnou faktura na 2400 korun s hlavičkou úplně cizí firmy,“ tvrdí paní Naďa, která vyhledala pomoc Ombudsmana Blesku. „Já jim žádný souhlas po telefonu nedala, na tom trvám,“ tvrdí.

Do schránky jí začaly chodit upomínky, aby vystavenou fakturu uhradila. Paní Dušková začala jednat po e-mailu s obchodní zástupkyní firmy. „Chtěla jsem, aby mi poslali záznam telefonního hovoru, kde jsem údajně souhlasila s nabídkou jejich služeb. Odepsali, že nemají důvod mi nic takového poskytovat,“ říká majitelka psího penzionu.

Video
Video se připravuje ...

Zprávy: Opilá Holubová v gayklubu! A policista v civilu zabíjel! redakce Blesk TV

Zaplatila

Protože se bála možných problémů a penále, rozhodla se nakonec fakturu na 2400 korun zaplatit. „Štve mě to, protože o inzerát na jejich stránkách nestojím a za ty peníze jsem mohla koupit psům krmení,“ říká paní Naďa. 

„Ke každé telefonické objednávce máme k dispozici celý nesestříhaný hlasový záznam, a to včetně souhlasu objednání služeb, což platí i pro tento případ,“ tvrdí paní Petra Štěpánová z firmy, která paní Naďu kontaktovala. „Operátorka, se kterou hovořila paní Dušková, uvedla, že nabízí zvýrazněný záznam na konkrétním portálu. Paní Dušková plně souhlasila s cenou, a navíc i diskutovala výši DPH a splatnost faktury. V rámci obchodních podmínek zákazníkům umožňujeme takto učiněnou objednávku stornovat, což paní Dušková ve stanovené lhůtě neučinila, ačkoliv o této možnosti v průběhu rozhovoru s naší operátorkou byla informována,“ dodává.

Ombudsman Blesku: Smlouva po telefonu má jasné předpisy!

„Pokud paní Dušková skutečně požádala volajícího pouze o zaslání konkrétní nabídky e- -mailem, nejedná se o uzavření kupní smlouvy,“ říká právník z dTestu. „Aby došlo k platnému uzavření smlouvy, musí být mezi stranami sjednaný předmět plnění. Zákazník tedy musí ještě před samotným uzavřením smlouvy přesně vědět, o jaké konkrétní služby se jedná, kolik za ně zaplatí včetně všech poplatků a daní, dokdy závazek trvá, jaké jsou podmínky ukončení smlouvy. Jinak je uzavření smlouvy neplatné.“

Právník: Získejte nahrávku

Paní Naďa je přesvědčená, že firmě souhlas nedala. „Jestliže je vznesena námitka neplatnosti smlouvy, musí se lest prokázat. Jediným důkazem o vzniku smlouvy bude v případě soudního sporu paní Duškové s firmou právě nahrávka hovoru,“ říká právník. Podle něj je ale získání nahrávky základním kamenem úrazu. „Společnosti v podstatě povinnost předat nahrávku zákazníkovi ze zákona nevyplývá,“ říká.

Na operátory firem pozor!

Podle zkušeností spotřebitelské poradny dTestu většinou lidé nevěnují konverzaci s operátory velkou pozornost. Často se tak stane, že nevědomky nabídku odsouhlasí. „Většinu smluv lze v dnešní době uzavřít pouze po telefonu. Ve vztahu ke spotřebiteli se samozřejmě uplatňuje rozsáhlá informační povinnost, ale její nesplnění automaticky neznamená neplatnost smlouvy,“ varuje Lukáš Zelený. Nejlepší ochranou před nechtěnými nákupy a výdaji peněz je slušně nabídku po telefonu odmítnout a hovor ukončit hned na začátku!

Nevyžádanou službu neplaťte!

Podle právníka Zeleného udělala paní Dušková chybu, že fakturu zaplatila. To může být totiž chápáno jako projev souhlasu. Navíc mohla ve lhůtě 14 dnů od smlouvy odstoupit. „Pokud by přece jenom v nějaké části hovoru souhlas zazněl, domnívám se, že by paní Dušková neunesla důkazní břemeno prokázání uvedení v omyl, protože na faktuře, kterou uhradila, byl už subjekt označen správně,“ říká Lukáš Zelený.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na mailovou adresu: ombudsman@blesk.cz Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Fotogalerie
5 fotografií