Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Ztratili jste radost z dovolené? Poradíme, jak reklamovat zájezd!

Nepovedený zájezd můžete reklamovat
Nepovedený zájezd můžete reklamovat  (Autor: profimedia.cz, Blesk)
Autor: efr - 
10. ledna 2014
18:04

Co se změní, když si u cestovní kanceláře či agentury zaplatíte zájezd? Smlouva o zájezdu už nemusí být písemná, jako to bylo dřív.  Podnikatel vám ale musí dodat alespoň potvrzení o tom, že smlouva proběhla ústně.

Potvrzení nebo smlouva musí obsahovat podrobné informace:

* o službách, které jsou součástí zájezdu a které naopak součástí nejsou a musí se platit zvlášť

* o ceně a poplatcích, které musíte případně platit navíc

* o dopravě, ubytování a stravování

Jak reklamovat zájezd?

Vady zájezdu musíte pořadateli vytknout bez zbytečného odkladu a určit mu přiměřenou lhůtu k nápravě (zákon ale nestanoví, jak má být tato doba dlouhá). Pokud pořadatel nápravu nesjedná, máte právo jednat sami a chtít po cestovní kanceláři náhradu nákladů.

Jestliže pořadatel nápravu odmítne, na nic nečekejte a je-li to možné, zařiďte si vše sami, na náhradu máte i tak nárok. Jde třeba o případ, kdy po dlouhém letu zjistíte, že vám cestovní kancelář nezajistila transfer do hotelu a vaše děti už měly tři hodiny spát.  Můžete si prostě vzít taxi přes celý ostrov a nechat si ho zpětně od cestovní kanceláře proplatit.

Tyhle změny si zapamatujte

* Pokud zájezd z důvodu vad  (příklady) nemůže pokračovat, máte právo nechat se na náklady pořadatele dopravit domů.

* Pokud pokračovat lze, ale jen s horšími službami, než které jste si zaplatili, máte právo na slevu.

* Jestliže vás pořadatel ubytuje například kvůli nedostatečné kapacitě v dražším hotelu s dražšími službami, platí rozdíl on, ne vy.

Ztráta radosti z dovolené

Jste nuceni část dovolené trávit místo na pláži v letištní hale? Byla vaše dovolená podstatně zkrácena nebo zmařena (místo na pláži jste ji trávili v letištní hale). Kromě slevy či náhrady škody máte nově nárok i na náhradu újmy za narušení dovolené. Tento nárok na kompenzaci „ztráty radosti z dovolené“ se vztahuje i na případy, kdy jste pro porušení povinnosti pořadatele odstoupili od smlouvy.

Pozor! Nárok na slevu nebo úhradu nákladů musíte uplatnit do 30 dnů po návratu (doposud byla lhůta tři měsíce).

Cena musí být konečná

Pokud jste nedali výslovný souhlas k nějaké další, vedlejší platbě, nesmí po vás podnikatel takovou platbu požadovat. Souhlas si musí vyžádat dřív, než učiníte závaznou objednávku nebo uzavřete smlouvu.

Jestliže po vás cestovní kancelář nebo zprostředkovatel zájezdu požaduje uhradit například pojištění nebo dražší transfer z letiště, a vy jste pro každou takovou platbu zvlášť nedali souhlas, jde o požadavek v rozporu se zákonem. V takovém případě nic neplaťte.

Zájezd musí provozovat podnikatel

 Pokud tedy budete při školní docházce v zahraničí pobývat v hostitelské rodině, není to zájezd. Stejně tak v případě, že cestu k moři nebo na hory zajišťuje občanské sdružení nebo nadace, nemůžete se dovolávat stejných ustanovení jako u cestovní kanceláře.

Pozor! Již v pondělí 13. ledna vyjde další příručka se změnami v Občanském zákoníku, tentokrát  RODINNÉ PRÁVO!!
Příručka Blesku vychází už v pondělí 13. ledna Příručka Blesku vychází už v pondělí 13. ledna | Blesk

Pozor! Již ve středu 15. ledna bude k tématu rodinného práva na chatu Blesku odpovídat na vaše dotazy právník JUDr. Pavel Novák.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi