Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Stojí za smrtící bakterií Fukušima nebo výbuch islandské sopky?

Bakterie EHEC už zabila 18 lidí
 (Autor: EPA)
Autor: jip -
3. června 2011

Odborníci stále tápou a v ruce zatím nemají jediný důkaz o tom, odkud se nebezpečná bakterie EHEC, která má na svědomí už 18 lidských životů, vzala. Otevírá se tak obrovský prostor pro dohady o zdroji bakterie, která produkuje v těle člověka toxin napadající ledviny. Je snad na vině radioaktivní spad z japonské jaderné elektrárny Fukušima? Nebo nedávný výbuch islandské sopky?

Odborníci ze Státního ústavu radiační ochrany a Ústavu jaderného výzkumu se shodují, že je to nesmysl. Radioaktivita podle nich nemohla nijak ovlivnit úrodu v postižených zemích. „Jakákoli souvislost je nemožná. Radioaktivita na území Německa, Španělska i u nás byla tak nízká, že se biologicky nemohla projevit,“ vysvětluje Zdeněk Prouza ze Státního ústavu radiační ochrany. Mluvčí Ústavu jaderné ochrany Zdeněk Kříž jde ještě dál: „Je to naprosto absurdní a chtěl bych vidět člověka, který s něčím takovým přišel.“ Podle obou tedy neexistuje možnost, jak by mohl mít únik radioativity z Fukušimy souvislost s novou zmutovanou bakterií, která děsí Evropu.

Ehec i v Japonsku

V Japonsku nakazila střevní bakterie E.coli 15 lidí. Nejedná se ale o kmen, který je za nákazou v Evropě. Podle prvních informací Japonci snědli maso pocházející z Austrálie. Australské úřady se domnívají, že potravina byla kontaminována až při úpravě v Japonsku. Informoval o tom list The Australian.

Prach ze sopky byl toxický

Výbuch islandské sopky Grímsvötn na konci května uzavřel letecký prostor v Brémách, Berlíně a v centru nákazy Hamburku. Navíc popílek, který putoval Evropou mohl být toxický. Jakou mají tyto dvě věci souvislost? Podle odborníků žádnou, ačkoli tahle představa je realitě rozhodně blíž než souvislost s Fukušimou.
„Popílek nemůže nijak ovlivnit bakterii. Mohl by je tak maximálně zničit, ale to by musel dopadat na bakterie přímo a ve velkém množstvím,“ vysvětluje přední virolog Roman Prymula.

Toxiny se uvolňují až v těle

Bakterie toxiny produkuje až uvnitř lidského těla. Toxiny pak napadají buňky a narušují je. Největší vliv mají právě na ledviny. Jejich selhání a dehydratace jsou pak příčinou smrti pacientů.

Testy vyvrátily nákazu u 5 pacientů v Česku

V Česku se zatím objevilo deset podezření na onemocnění krvácivým průjmem. Odborníci z národní referenční laboratoře potvrdili zatím jeden případ nákazy, a to u americké turistky. Nákazu už vyvrátili u pěti pacientů. Další čtyři vzorky se testují.

anasyi ( 3. června 2011 16:50 )

anelam,ale je zajimave,ze Nemci vsechnu zeleninu ze spanelska semleli do zradla kravam

anasyi ( 3. června 2011 16:48 )

E.coli 0104:H4 je velmi podobna E.coli 0157:H7,tato bakterie byla pricinou onemocneni v roce 1982 v Americe (prujem s krvi az k selhani ledvin), v nemz se vytvarel silny toxin (Shiga),ktery byl objeven i v E.coli 0104:H4.Takze lecba antibiotiky se nedoporucuje,doporucuje se podpora zivotne dulezitych organu.Toto pouzito z chatu se spanelskou hygienickou

venxa ( 3. června 2011 16:47 )

A ja doufam ze v te laboratori vyvinou virus ktery vyhubi takove blbce jako jses ty.

capitan_jorge ( 3. června 2011 16:21 )

Zachovejte klid, ani nejstrašnější epidemie nikdy nevyhubily celé lidstvo. Zocelení přežijí, vstříc dalším mordám postmoderního světa a tak dokola.

capitan_jorge ( 3. června 2011 16:17 )

Španělské okurky byly již dávno jako příčina potíží vyloučeny. Léčbou na střevní virózy rozhodně nejsou antibiotika a ani Endiaron na viry nepůsobí. Původcem současných potíží je enterohemorrhagická varieta velmi dobře prozkoumané baktérie Escherichia coli, potíže je v tom, že tato nejnovější mutace je překvapením pro mikrobiology a největší průser je, že údajně není citlivá na známá antibiotika. Samozřejmě se nabízí že mutace byla způsobena záměrně, tj. uměle, zvrácenými vědci. Souvislosti se sopečným popelem a s Fukušimou jsou z říše sci-fi.