Projekt vysokorychlostní železnice spojující Hongkong s pevninskou Čínou stál 11 miliard dolarů (239 miliard Kč). Cestující si spoj, který je v cílové stanici za necelých 20 minut, pochvalují. "Z desetibodové stupnice bych dal devět bodů," uvedl desetiletý Ng Kwan Lap, který cestoval ve vlaku se svými rodiči. Jak dodal, "vlak je skvělý" a zvýšení rychlosti na 200 kilometrů za hodinu proběhlo naprosto hladce.

V jedné části moderního hongkongského nádraží teď mají svá pracoviště čínští imigrační úředníci, kteří se řídí čínskými zákony. Agentura Reuters poznamenala, že tento bezprecedentní krok mnozí kritizovali kvůli tomu, že tak podle nich bude narušena dosavadní autonomie města.

Hongkong je bývalá britská kolonie, jež se vrátila pod správu Pekingu v roce 1997, má status zvláštní administrativní oblasti a v duchu principu jedna země, dva systémy požívá určité autonomie. Občané se mohou svobodně vyjadřovat a na rozdíl od lidí z kontinentální Číny také protestovat. Mnozí však tvrdí, že Peking postupně tyto svobody omezuje. To mobilizuje zejména mladé aktivisty, kteří požadují vyšší míru autonomie.

tes mka