"Ačkoliv podíl celkově poklesl, tradičně dominantní zastoupení neoprávněných stížností naopak vzrostlo na 80 procent z přijatých reklamací," uvedla výkonná ředitelka asociace Tereza Picková. Loni šlo o 70 procent.

Podle cestovních kanceláří vzrostly reklamace na nepřízeň počasí, absenci občerstvení na palubě letadla, hlučné spolucestující i místní obyvatele. Klienti si stěžují například na "uřvané Italy", ale i na rušivé zvuky způsobené například pohybem kuny na střeše bungalovu nebo štěkotem psa.

Řada stížností se týká služby all inclusive v různých destinacích. Služba all inclusive ale není vázána žádnou univerzální normou a liší se podle země i hotelů, ve kterých je poskytována.

Oprávněné reklamace se v mnoha případech týkají zpoždění letů v délce od tří hodin a více proti původnímu plánu. "Z dalších příkladů lze uvést podstatnou změnu programu během poznávacích zájezdů, zaslání pokynů k zájezdu méně než sedm dní před odjezdem nebo nezajištění transferu z letiště do hotelu," dodala Picková.

Ve vztahu k ubytování cestovní kanceláře vyřizovaly stížnosti na záměnu objednaného typu pokoje, nevyhovující úroveň čistoty, nefunkční klimatizaci či televizor. Často se ale podle asociace objevují stížnosti, které jsou mimo rozsah smluvních závazků a postrádají racionální základ. "CK se tak například setkávají s reklamacemi na kousnutí klíštětem, velké vlny v moři znemožňující koupání, náhodné obsazení vedlejšího sedadla jiným spolucestujícím nebo příliš žhavý písek na pláži," dodala Picková.

Češi loni vyjeli na 4,9 milionu cest do zahraničí. Tržby cestovních kanceláří a agentur dosáhly v roce 2016 47,7 miliardy korun.