"Není jistota, že bude dosaženo dohody," uvedla dnes komise ve svém sdělení. Připomíná dále, že i když se to podaří, nebudou vztahy s Británií stejné jako s dalšími členskými státy a nastane "od základu nová situace".

Evropská komise sdělení zveřejnila týden poté, co britská vláda představila svůj nástin budoucí podoby vzájemných vztahů po brexitu. Kvůli stostránkovému dokumentu, s nímž nesouhlasil, rezignoval dosavadní britský vyjednavač pro brexit David Davis. Jeho evropský protějšek Michel Barnier bude v pátek členské země unie na jednání Rady pro všeobecné záležitosti (GAC) informovat o vývoji rozhovorů. Komise dnes připomněla také závěry červnového summitu EU, které přesně ke stejné věci taky vyzvaly.

Británie členskou zemí unie přestane být 30. března příštího roku. Pokud se do té doby podaří definitivně ratifikovat zatím stále úplně nedojednanou dohodu o britském vystoupení z evropského bloku, stane se Británie vůči unii takzvanou třetí zemí a na jejím území okamžitě přestane platit primární i sekundární právo EU.

"Vzhledem k tomu, že stále není jisté, že k příslušnému datu bude již ratifikována dohoda o vystoupení ani co bude obsahovat, provádějí se přípravy s cílem zajistit, aby byly orgány EU, členské státy i soukromé subjekty na vystoupení Spojeného království pokud možno připraveny," uvedla dnes komise. Přípravy na britský konec v EU jsou podle ní "extrémně důležité", i když se dohoda ratifikuje a unijní právo bude v Británii platit ještě do konce roku 2020.

Dnešní text komise připomíná, že plánem stále je definitivní uzavření dohody o "rozvodu" letos v říjnu, právě proto, aby se na obou stranách kanálu La Manche stihl ratifikační proces. Dohodu by měla doprovodit politická deklarace o tom, jak si obě strany představují budoucnost.

Dokument také vypočítává hlavní důsledky obou předpokládaných scénářů - tedy rozchodu s dohodou a přechodným obdobím i "tvrdého" brexitu. Připomíná, že ve druhém případě nebudou mít občané EU v Británii žádné specifické podmínky, EU začne s normálním hraničním režimem se cly na britských hranicích s výraznými dopady na dopravu. Obchodní vztahy se budou řídit jen mezinárodním právem a pravidly Světové obchodní organizace (WTO).