Už dopoledne se tisíce lidí sešly například v Caen či Marseille. Zatímco však CGT uvedl, že na demonstraci v Marseille bylo 65.000 účastníků, média uvádí odhad kolem 6000 lidí a policie 5000. Průvod v Paříži vyrazil kolem 14:45 od nádraží Montparnasse a v davu demonstrantů byl i generální tajemník CGT Philippe Martinez.

Deník The New York Times ve středu napsal, že odstartovala "lovecká sezona" na Macrona. Již několik týdnů stávkami protestují zaměstnanci státního železničního podniku SNCF, kteří odmítají postupnou liberalizaci sektoru nařízenou Evropskou unií a také plán omezit zaměstnanecké výhody. Studenti zase kritizují reformu přijímacího řízení na veřejné vysoké školy, úředníci se bouří proti plánovanému zrušení 120.000 postů ve státní správě a energetici žádají vznik nové služby pro dodávky elektřiny a plynu.

Francouzi se dnes proto museli připravit na omezení v železniční dopravě, ale také na "cílené výpadky" elektrického proudu. Co se týče vlaků, jela dnes přibližně třetina vysokorychlostních spojů TGV či dvě pětiny regionálních vlaků. Podle agentury Reuters stávka energetiků snížila výkon jaderných a uhelných elektráren o více než čtyři gigawatty.

Demonstranti z řad studentů dnes zcela zablokovali univerzity v Rennes, Toulouse a Montpellieru a také jednu z pařížských. Částečně je podle webu televize FranceInfo zasaženo dalších 19 škol. Mnozí studenti mají za to, že nový zákon o přístupu k vysokoškolskému vzdělávání zavede "skrytou selekci".

Mluvčí odborové organizace SUD Rail Fabien Villedieu se domnívá, že spojení různých proudů odporu je v současné situaci nutné. "Tváří v tvář tak odhodlanému člověku, jakým je Macron, máme malou šanci na úspěch, pokud strávíme všechen čas bojem ve vlastním rohu," řekl televizi FranceInfo.

"Nevěřím v konvergenci bojů. Je tady rozhořčení, ale nevidím žádné společné body," reagoval ministr financí Bruno Le Maire. Podobně se vyjádřil sám prezident Macron, podle nějž jednotlivá hnutí nemají mnoho společného.

Slučování protestních proudů se také nezamlouvá umírněnějšímu odborovému svazu CFDT, napsala agentura AFP. Zatím se k mobilizaci nepřidala ani další velká organizace Force ouvrière (Dělnická síla). To by se mohlo změnit po jejím sjezdu na konci měsíce, protože nastupující šéf svazu Pascal Pavageau je této myšlence otevřen.

Pro prezidenta Macrona a jeho deklarovaný záměr transformovat Francii představuje současná bouře největší výzvu za necelý rok úřadování. Mezi dělníky a střední třídou je jeho popularita velmi nízká a celkově je s jeho působením nespokojeno šedesát procent Francouzů, uvádí výzkum agentury Ifop-Fiducial. Ovšem alespoň ve věci reformy SNCF je zatím podle všeho veřejné mínění na jeho straně. V novém průzkumu televize BFMTV vyjádřilo 62 procent respondentů podporu prezidentovu záměru dotáhnout reformu do konce.

Z čísel zveřejňovaných vedením SNCF také vyplývá, že přerušovaná stávka zaměstnanců, která začala 3. dubna, postupně ztrácí na intenzitě. Do prvního dne protestu se údajně zapojilo 34 procent železničářů, přičemž u strojvedoucích byl podíl stávkujících dokonce 77 procent. Ve středu a dnes nepřišlo do práce 20, resp. 22,7 procent včech zaměstnanců SNCF, u vlakvedoucích to bylo 60, resp. 66 procent.

Vláda je zatím ve svých plánech neoblomná a ve středu oznámila, že speciální status železničáře už nebudou mít osoby přijaté do státního podniku od 1. ledna 2020. V reakci na tuto zprávu se dnes ráno sešli zástupci odborů SNCF a odvolali dnešní jednání s ministryní dopravy Elisabeth Borneovou. Požadují místo toho schůzi s premiérem Édouardem Philippem.