O chystaném kroku ruské firmy nejprve informovala francouzská média, podle kterých "Putin přistřihl křídla" francouzským ozbrojeným silám. Právě francouzské armády - vedle německé - se totiž nejvíce dotkne ruský krok, který zkomplikuje a prodraží logistiku vojenských operací v cizině.

Například francouzská operace proti tuarežským povstalcům a radikálním islamistům v Mali v roce 2013 se mohla uskutečnit i díky nasazení obřích An-124, schopných přepravit až 120 tun nákladu. Jen v lednu a únoru 2013 na 110 letů dopravních letadel ze zemí NATO do Mali, hlavně britských strojů C-17, připadalo 115 letů An-124, připomněl list.

Státy NATO si pronajímají letouny An-124 od roku 2006 v rámci programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a ruské Volga-Dněpr. Letová hodina podle deníku loni vycházela na 36.000 až 56.000 eur (asi 909.000 až 1,4 milionu Kč). Avšak podle údajů, které zazněly ve francouzském parlamentu, k nahrazení jednoho An-124 bude zapotřebí pěti evropských transportních letounů Airbus A400M, což letové náklady zhruba ztrojnásobí.

Předloni ukrajinská společnost Avialinii Antonova ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajinci nemohou technicky pomáhat Rusku, protože by tak napomáhali i ruské agresi na východě Ukrajiny, připomněl Kommersant. Dodal, že proto desítka evropských zemí NATO, včetně Česka a Slovenska, uzavřela na léta 2017 a 2018 dva kontrakty na využívání An-124, jak s Rusy, tak s Ukrajinci. Platnost těchto kontraktů vyprší 31. prosince 2018.

Podle německé televize ARD z loňských 1600 letových hodin An-124 z programu SALIS připadlo 973 na Volga-Dněpr a 629 na ukrajinského Antonova. Ukrajinci si účtovali 37.000 eur za letovou hodinu, Volga-Dněpr 23.300. Největším uživatelem byly německé ozbrojené síly, které si loni rezervovaly 1080 letových hodin a 980 hodin letos. Francie využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.