"Mobilita pracovní síly klesá. Lidé chtějí dojíždět za prací a z práce (dohromady) nanejvýš hodinu denně," řekla novinářům viceprezidentka HR Aliancie Jana Mesárová.

Na dojíždění do zaměstnání jsou lidé bez práce na Slovensku ochotni utratit částku, která odpovídá cestování veřejnou dopravou na vzdálenost zhruba 30 kilometrů.

Loni v prosinci 56,7 procenta nezaměstnaných vyjádřilo ochotu cestovat za prací, v roce 2015 tento postoj zastávaly dvě třetiny respondentů. Nižší zájem o cestování do práce mají také obyvatelé východního Slovenska, kde je nezaměstnanost nad celostátním průměrem.

Přestěhovat se kvůli zaměstnání je podle průzkumu připraveno jen 23 procent nezaměstnaných. "Pokud by se již chtěli stěhovat, tak do zahraničí. Motivací je vyšší výdělek," uvedla Mesárová.

Ze sondáže také vyplývá, že připravované poskytování finančních příspěvků státem na stěhování nezaměstnaných jen mírně zvýší jejich motivaci přestěhovat se.

Mobilitu pracovní síly na Slovensku by podle aliance mohla zlepšit výraznější podpora nájemného bydlení. Slovensko se v EU řadí k zemím, kde obyvatelé nejčastěji bydlí ve vlastním bytě či domě.

Firmy na Slovensku si již delší dobu stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Například automobilky, které se řadí k hlavním tahounům ekonomiky Slovenska, pro své pracovníky zajišťují autobusovou dopravu do zaměstnání i ze vzdálenějších regionů.