"Oceňujeme, že tyto tři miliardy se propsaly ve střednědobém výhledu i do dalších let, tedy 2019 a 2020," řekl Melzoch. Aby se ale ČR vyrovnala průměrným zemím OECD, musela by současný rozpočet zvýšit zhruba o třetinu, tedy na 32 miliard korun, dodal.

Financování vysokých škol je podle Melzocha největším problémem českého vysokého školství. "Ano, máme prostředky z operačních programů, z vědecké činnosti, ale to jsou prostředky účelové. "My potřebujeme prostředky, které můžeme využít na řadu věcí, které škola musí řešit, jako jsou výdaje na chod budov nebo platy akademiků," řekl.

Česká konference rektorů vyzývá nového ministra školství k jednání o perspektivě změn ve financování vysokých škol a k úsilí o navyšování rozpočtu vysokých škol v dalších letech. Novým ministrem školství v Babišově vládě má být dosavadní náměstek ministerstva zodpovědný za vysoké školy Robert Plaga (ANO). "My s Robertem Plagou máme velice dobré vztahy, on byl ve své funkci po celou dobu vlády, ač se měnili ministři, myslím si, že ty vztahy jsou korektní," řekl Melzoch. "Po tříletých zkušenostech máme dobrou naději, že bude ministrem, který zná problematiku vysokého školství a že s ním budeme spolupracovat," řekl na dnešní tiskové konferenci rektor Škoda Auto Vysoké školy Pavel Mertlík.

Kromě financování je problémem vysokých škol také proces akreditací, uvedl Mertlík. "Velká část vysokého školství je v situaci, že musí nově akreditovat všechny své dnešní studijní obory či budoucí programy. Pro akreditační úřad to bude složité, protože jim přistanou na stolech stovky žádostí o stovkách stran textu a zvládnout tu administrativu bude nesmírně náročné," řekl. Podle něj tak řada oborů v roce 2019 a 2020 skončí.

Problém s financováním řeší vysoké školy také v hodnocení vědecké činnosti. Dříve podle Melzocha existovaly parametry, podle nichž se mohl vědecký výkon vysokých škol a výzkumných organizací hodnotit. Uvedl, že současný systém znevýhodňuje vysoké školy, ačkoli je vědecký výzkum na školách i v organizacích stejně kvalitní. ČKR proto chce, aby vláda dopracovala metodiku pro hodnocení vědy a výzkumu, a žádá o napravení chyb v hodnocení výzkumů a finanční kompenzace poškozeným vysokým školám.