V německém hlavním městě jsou nyní v provozu dvě letiště - Tegel v bývalé západní části Berlína a Schönefeld v bývalé východní části metropole. Už před několika lety je mělo nahradit nové letiště Willyho Brandta, jehož otevření se ale kvůli technickým obtížím a nedostatkům v protipožární ochraně léta odkládá a není vůbec jisté, jestli k němu dojde alespoň v příštím roce. Tegel má být uzavřen nejpozději šest měsíců po zprovoznění nového vzdušného přístavu.

I kdyby se nové letiště příští rok podařilo otevřít, jen těžko zvládne všechny pasažéry směřující z Berlína a do německé metropole. Plánovaná kapacita letiště Willyho Brandta je totiž 28 milionů cestujících ročně. Přitom už loni dvojice letišť Tegel a Schönefeld odbavila celkem 32 milionů pasažérů.

Iniciativa Berlín potřebuje Tegel i proto přišla s návrhem, aby letiště zůstalo nadále v provozu. Na podporu návrhu získala na jaře přes 200 tisíc platných podpisů, což bylo o zhruba 30.000 více, než bylo třeba. Od té doby vedli příznivci i odpůrci prodlužení životnosti Tegelu kampaň, do níž se zapojila také řada politiků. Argumenty na obou stranách jsou poměrně jasné.

Podporovatelé prodloužení provozu Tegelu, k nimž patří ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) nebo svobodní demokraté (FDP), říkají, že jsou i nadále potřeba jeho kapacity. Vyzdvihují také fakt, že je letiště nedaleko berlínského centra.

Druhá strana, k níž se počítá berlínská radnice nebo strana Zelených, zase argumentuje nyní platnými dohodami, hlučností a zastaralostí letiště, které by podle nich potřebovalo rekonstrukci za několik miliard eur, nebo možností jeho prostory využít lépe. Na místě by podle radnice měly vyrůst nové byty a kancelářské prostory.

Také kancléřka Angela Merkelová (CDU) dala opakovaně najevo, že nevidí žádnou alternativu k uzavření letiště. Stávající dohody, které jeho konec spojují se začátkem provozu nového vzdušného přístavu Willyho Brandta, podle ní jinou možnost nepřipouštějí. Nemůže to podle ní změnit ani dnešní referendum.