"Podmínky pro postup do dalšího semestru budou nově vyhodnocovány pro každé studium zvlášť. Pro zápis do dalšího semestru, poprvé tedy do jarního semestru 2018, musí student získat minimálně 20 kreditů v každém svém studiu, nikoliv dohromady za všechna svá studia jako doposud," popsal prorektor pro studium a informační technologie Michal Bulant. Podle něj jde především o to, aby studenti nenechávali běžet svá další studia, i když v nich prakticky neabsolvují žádné předměty.

Klíčovou změnou je automatické zaznamenávání předmětů z předchozích studií. "Uznávání předmětů je nově plošně nastaveno až do hodnocení E, s tím, že předmět musí být ukončený maximálně před třemi lety," uvedl studentský senátor Ondřej Vymazal. Absolvované předměty se zatím uznávaly pouze do hodnocení C. Podle Vymazala však nedává smysl, aby studentovy znalosti byly jednou považovány za dostatečné, ale při uznávání byly posuzovány, jako by nebyly.

Ze zásadnějších změn na studenty čeká také zavedení limitu pro registraci předmětů. Univerzita si tak slibuje efektivnější plánování výuky. "Student má právo na registraci předmětů v maximální hodnotě 60 kreditů. Dříve si studenti registrovali obrovské množství kurzů, které na poslední chvíli rušili, což značně komplikovalo plánování kapacit i přípravu celého rozvrhu," vysvětlila Fojtová.

S aktualizovaným studijním řádem se nově od podzimu setkají také studenti brněnského Vysokého učení technického (VUT). Nově jim nabízí možnost absolvovat povinnou praxi či odbornou stáž o prázdninách, nejen v době výuky či zkouškového období. Studijní a zkušební řád také zavádí takzvané specializace a maximální dobu studia. Jde o dvojnásobek standardní doby studia, jejíž překročení bude znamenat jeho automatické ukončení.

"Původní Studijní a zkušební řád VUT jsme museli aktualizovat kvůli novele vysokoškolského zákona. Při tvorbě nového řádu jsme vycházeli z nařízení vlády o standardech pro akreditace. Dokument tak nově zavádí například profesně a akademicky zaměřené studijní programy. Záleží na tom, zda daný program vychovává budoucího absolventa spíš prakticky, aby mohl vykonávat danou profesi, nebo zda je důraz kladen víc na teoretické znalosti, aby se dotyčný mohl případně zaměřit na takzvanou tvůrčí činnost a případnou akademickou dráhu,“ řekl prorektor pro studium a záležitosti studentů Miroslav Doupovec.