Eliška je první formulí, kterou studenti z Liberce pro závody zkonstruovali. Do jejího sestrojení se zapojilo na 50 studentů fakulty strojní, ekonomické a mechatroniky, aktuálně má tým 15 lidí. Příprava návrhu a montáž jim zabrala dva roky, letos při závodech chtějí nabírat především zkušenosti. Cílem pro Itálii bylo zvládnout technické zkoušky. Pravidla o tom, jak má formule vypadat a jaké parametry musí splňovat, čítají 400 stran a komisaři zkoumají, zda je studentské týmy dodržely.

"Dělají se také testy toho, jestli z formule nevytékají provozní kapaliny, když se nakloní, nebo například to, zda pilot dokáže v daném časovém limitu opustit vůz. To se testuje kvůli bezpečnosti," uvedla pro univerzitní web členka týmu Adéla Šolcová. Zkouškami neprošlo 18 týmů a namále měla i liberecká formule. "Dvakrát nás komisaři vrátili s tím, že bylo potřeba na něčem ještě zapracovat, ale kluci si se vším v dílně poradili a naše formule prošla do dynamických disciplín," řekla Šolcová.

V nich se zkoušela například akcelerace, obratnost vozu a jeho pilota na okruhu a vrcholem byl závod na 22 kilometrů. "Pro nás byly na prvních závodech klíčové ty technické zkoušky, tam jsme moc nevěděli, co máme od poroty čekat. Dynamické disciplíny jsme brali jako bonus, který nám pomůže k bodům navíc. Vzhledem k časové tísni jsme ani nemohli stihnout všechny disciplíny, ale co šlo, jsme zajeli a nabrali cenné body do žebříčku," dodala Šolcová. Další závod je čeká za týden v Mostě.

Závody studentských formulí mají tradici v USA od 80. let minulého století, v Evropě se konají od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Při stavění se liberecký tým inspiroval motokárami a motokrosem, většinu dílů si přesto dělal sám. "Je to velká směska, poměrně atypická svojí velikostí. Je to něco mezi carcrossovou buginou a malou formulí 3," řekl již dříve ČTK vedoucí týmu Roman Rybáček. Díly a materiál na formuli stály asi 1,2 milionu korun. Studenti je zaplatili převážně ze sponzorských darů.

knt ktp