Zmíněný plán je součástí snahy o co nejefektivnější provoz linky, která spojí města Kuang-čou a Šen-čen v pevninské části Číny s Hongkongem. Linka, jejíž vybudování se odhaduje na téměř 11 miliard dolarů (246 miliard Kč), má začít fungovat příští rok.

Podle návrhu hongkongské vlády, v jejímž čele stojí přívrženkyně Pekingu Carrie Lamová, by cestující měli mít možnost absolvovat pohraniční kontrolu pro Hongkong i Čínu v jediné budově na hongkongském poloostrově Kchou-lun. V této budově, kterou si Peking od Hongkongu pronajme, by zároveň měly platit zákony z čínské pevniny.

Kritici varují, že by v případě realizace plánu mohli být obyvatelé Hongkongu zatýkáni na hongkongské půdě za činy, které jsou na tomto čínském autonomním území legální, zatímco na čínské pevnině nikoli.

Podle zpravodajského serveru BBC není ani jasné, jestli by v budově na vlakovém nádraží v Hongkongu byly dostupné západní sociální sítě jako Facebook a Twitter, které jsou v pevninské Číně blokovány.

Někdejší britská kolonie Hongkong se v roce 1997 vrátila pod čínskou správu. Základní zákon ale obyvatelům Hongkongu zaručuje rozsáhlé osobní svobody, včetně svobody projevu, i nezávislou justici.

Podle kritiků by zmíněný krok podpořil i stále častější zásahy Pekingu do vnitřních záležitostí Hongkongu. Takovým zásahem bylo například dočasné zmizení několika lidí, kteří v Hongkongu na přelomu let 2015 a 2016 prodávali knihy kritické k čínské vládě. Letos bylo zase z hongkongského parlamentu vyloučeno několik poslanců, kteří při skládání přísahy protestovali proti čínské vládě v Pekingu.